Hüsn-i Talil (Güzel Nedene Bağlama) Sanatı

+ Yorum Gönder
Öğretim ve Edebi Türler Bölümünden Hüsn-i Talil (Güzel Nedene Bağlama) Sanatı ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    DOLUNAY
    Özel Üye
    Reklam

    Hüsn-i Talil (Güzel Nedene Bağlama) Sanatı

    Reklam



    Hüsn-i Talil (Güzel Nedene Bağlama) Sanatı

    Forum Alev
    Hüsn-i Talil (Güzel Nedene Bağlama) Sanatı





    Gerçek nedeni bilinen bir olay, olgu ya da duru­mu, daha güzel ve hayali bir nedenle oluyormuş gibi göstermektedir.
    Diğer bir tanım:
    Bir olgunun veya olayın gerçek nedenlerini bir yana bırakıp onu hoşa gidecek bir nedenle açıklamaya hüsn-i talil denir.
    Gözün kamaşsın diye güneş tüm doğayı kızıla boyadı.
    Güneşin batışına yakın saatlerde doğanın kızıla bürünmesi nedeni bilinen bir fizik olayıdır. Ozan bunu, güneşin sevgilinin gözünü kamaştırması gibi hayali bir nedenle açıklamaktadır.
    Çağıl çağıl akan ırmak, yalnızlığın türküsünü söylüyor.
    Bu Örnekte ırmağın çıkardığı doğal sesi, ozan yalnızlığın türküsünü söylemek gibi güzel ve hayali bir nedenle açıklamaktadır.
    Sen yoksun diye bahçemde
    Çiçekler açmıyor bak
    Çiçeklerin belli bir mevsimde açmayışı, sevgili nin olmayışı ile açıklanmaktadır.
    NOT: Sanatçı bir olguyu gerçek sebebiyle açıklıyorsa hüsn-i talil olmaz. Mutlaka olayın başka bir nedenle açıklanması gerekir.
    *Yeni bir ülkede yem vermek için atlarına
    Nice bin atlı kapılmıştı fetih rüzgârına
    (Yahya Kemal Beyatlı)
    Akıncıların yeni ülkeler fethetme isteklerinin nedeni olarak, şair atlarına yeni bir ülkede yem vermek isteyişlerini gösteriyor. Oysa fetihlerin asıl amacı toprak kazanmaktır.
    * Sen yoksun hiçbir şey yok Güneşin rengi
    Ağustos yıldızlarının sıcaklığı Karanfil kokusu…
    (Suat Taşer)
    Şair, karanfil kokusunun, ağustos yıldızlarının sıcaklığının, güneşin renginin olmayışını gerçekçi bir nedene değil de sevdiğinin yok oluşuna bağlıyor.
    *Müzeyyen oldı rey ahin bezendi bağ-ı çemen Meğer ki bağa haber geldi yârdan bu gece
    (Ahmedi)

    Şair, “Bahçe, süslenmiş fesleğenlerle bezendi, meğer sevgili bu gece geleceğini bildirmiş.” diyor. Bahçenin süslenmesini sevgilinin geleceği haberine bağlıyor. Halbuki bahçenin güzellik kazanması mevsimle ilgilidir.
    Çumra kanalının sulan Beyşehir Gölü’nden çıkarken su rengindedir; Konya ovasından kan renginde. Siz buna, ovanın kırmızı toprağının rengidir diyeceksiniz; ben Dedemköylü Mehmet’le kardeşinin kanlarının rengidir diyeceğim.
    Konya ovasının ufukları mavi değil, sapsarıdır. Siz bunun rüzgarın kaldırdığı tozlardan böyle olduğunu söyleyeceksiniz; ben Konya hapishanesinde yatan Zağar Mehmet’in benzinin sarılığından diyeceğim.
    (Sabahattin Ali)
    Yazar, Çumra kanalının suları ile Konya ovası ufuklarının rengini kendince bir sebebe bağlıyor. Asıl sebepleri de parçada belirtmiş. Demek ki hüsn-i talil sanatı düzyazıda da görülebilir.





  2. 2
    Filiz
    Bayan Üye

    Cevap: Hüsn-i Talil (Güzel Nedene Bağlama) Sanatı

    Reklam



    Herhangi bir olayın nedenini yada sonucunu farklı ve güzel bir şeye bağlamak demektir.Bu sanat ta da abartılar vardır.Örneğin güneşin doğması ortalığın aydınlanması demektir ama sevgili için bu kendisinin gelmesidir.







+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi