Akıl Nakil Çatıştığında Ne Yapmalı ?

+ Yorum Gönder
İslami Konular ve İslami Sorular - Cevaplar Bölümünden Akıl Nakil Çatıştığında Ne Yapmalı ? ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    LoveNess
    Bayan Üye
    Reklam

    Akıl Nakil Çatıştığında Ne Yapmalı ?

    Reklam



    Akıl Nakil Çatıştığında Ne Yapmalı ?

    Forum Alev
    Size bu konu ile alakalı Ebubekir sifil hoca efendinin,bizzat kendiminde iştirak ettiği bir seminerinden kısa bir alıntı yapıyorum. Tamamını okumak isteyenler aşağıdaki linkden bakabilirler.
    Özellikle İsa aleyhisselam öldü,kabir azabı yoktur gibi sözler edenlere tamamını okumayı özellikle tavsiye ediyorum.Zira bu iddiaların Kur-an'ın naklindeki sıhhatede nasıl gölge düşüreceğini çok güzel izah ediyor.Yazının tamamını uzun demeyelim,okuyalım lütfen. Zira işin ucu Kur-an'ın sıhhati tartışmasına zemin hazırlıyacak bir yola dayanıyor. Neuzübillah.

    AKIL NAKİL ÇATIŞTIĞINDA NE YAPMALI ?

    Akıl-nakil çatıştığında ya da teorik olarak böyle bir şey söz konusu olduğunda ne yaparız, nasıl davranırız? Bilmemiz lazım gelen en önemli, en başat husus bu meselenin bir tek cevabı olmadığıdır, bilakis, bu meselenin birkaç cevabı vardır.

    Bir: Hem aklî veri, hem naklî veri kesindir, kat’îdir.

    İki: Her ikisi de zannîdir.

    Üç: Aklî olan kat’î, naklî olan zannîdir.

    Dört: Naklî olan kat’î, aklî olan zannîdir.

    Bu dördü dışında beşinci bir ihtimal söz konusu olamaz. Akıl ile nakil çatıştığında mutlaka bu dört durumdan biri söz konusudur.
    Birinci durum, mümkün değildir. Yani, kat’î bir aklî delil ile kat’î bir naklî delil çatışmaz. Bu durumda bizim meseleye bakışımızda bir arıza var demektir ya da delilleri kat’î diye ifade ederken bir yanılgı yaşıyoruz demektir. Kesin aklî bir delille, kesin naklî bir delil çatışmaz.
    Aklî delil kat’î, naklî delil zannî olduğunda evet aklî delili kabul ederiz. Ama zannî olan naklî delili de reddetmeyiz, tevil ederiz. Bu önemli bir şeydir. Kat’î aklî delalete uymayan naklî verileri hemen uydurma olarak adlandırmak bu çağda ortaya çıkmış bir hastalıktır. Hayır, tevil etme imkânımız olduğu sürece tevil edeceğiz. Yani onun varlığını reddettiğimiz zaman başka arızalara yol açıyor. Bizim bilgi kaynaklarımıza etki eden bir süreci başlatıyoruz. Yani, bir insan kabir azabı diye bir şeyin varlığını inkâr etse mesela. Bu, kabir azabıyla sınırlı bir inkâr olmaz. Hiç kimse bunu, bu sahaya inhisar ettiremez. Niye? Çünkü kabir azabı ile ilgili rivayetlerin niçin uydurma olarak nitelendirildiği sorusunun cevabı önemlidir. Biz, bu soruyu İsa (a.s)’ın göğe ref’ini ve kıyamete yakın yeryüzüne nüzulünü reddedenlere sorduk. Yani, onun israiliyat olduğunu söylüyorsunuz, İslam dinine sonradan girmiş diyorsunuz. Bu şu demektir: Ulemanın mütevatir olarak addettiği bir husus İslam dini içerisine her halükârda girebiliyor hatta bir inanç unsuru olabiliyor. O zaman sizin inanç unsuru olarak inandığınız, gördüğünüz ve kabul ettiğiniz hiçbir verinin zemini sağlam değildir. Çünkü İsa (a.s)’ın ref’î ile ilgili rivayetler sahabeye dayanıyor. Yetmiş küsur sahabîden gelmiş bir rivayet var ortada, siz diyorsunuz ki, yetmiş küsur sahabîden de gelse bir şey uydurma olabilir.
    O zaman bunun yol açacağı arıza bizi Kur’ân'ın sıhhati tartışmasına götürür. Nasıl götürür? (Nasıl olduğu linkte mevcut)

    Başarı ve hidayet Allah Teala'dandır...





  2. 2
    HADİE
    Bayan Üye

    Cevap: Akıl Nakil Çatıştığında Ne Yapmalı ?

    Reklam



    akıl aciz olan sınırlı olan allah tarafından bu sınır belirlenerek yaratılan mahluktur nakil ise ayeti kerimeler ve hadisi şeriflerdir. tespit için öncelikle nakli delilin varlığından emin olmamız gerekir. nakli delil ile akli delil çelişirse ikisinin gereği birden kabul edilebilir







+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi