Mp3 indirmek günah mı

+ Yorum Gönder
İslami Konular ve İslami Sorular - Cevaplar Bölümünden Mp3 indirmek günah mı ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    b_burak
    Yeni Üye
    Reklam

    Mp3 indirmek günah mı

    Reklam



    Mp3 indirmek günah mı

    Forum Alev
    kardeşlerim bilmiyorum belki bir çok basit bi şey ama bu basit şey için öbür tarafta azap görmek olabilir mp3 film vb. şeyleri indirmek kul hakkına girer mi ALLAH ' U TEALA hepimizden razı olsun



  2. 2
    2berkist
    Üye

    --->: mp3 indirmek günah mı

    Reklam



    bence olabilr ama millet ne yapsın sanatçıların kasetleri cok pahalı yalan mı demet akalın bir single cıkardı bir tane sarkı var bakın bir tane 5 ytl abi ki verir yaw gir lime ,vire yaz 1 dk inidr







  3. 3
    blackjack54
    Üye
    mp3 indirirkende kotadan gidio yaw giden yine bizim cepten gidio hem sanatçıların çoğu bile netten indirio







  4. 4
    mumsema
    Özel Üye
    Alıntı b_burak Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    kardeşlerim bilmiyorum belki bir çok basit bi şey ama bu basit şey için öbür tarafta azap görmek olabilir mp3 film vb. şeyleri indirmek kul hakkına girer mi ALLAH ' U TEALA hepimizden razı olsun
    dini vaaz, Kur'an, ilahi ve ezgileri kastediyorsun sanırım.
    fetva verecek makamda değilim ama
    Ali Sağir hocama sormuştum (Konyada değerli bir Alim) gücün yettiği ölçüde satın almaya çalış, gücün yetmediğinde ise kopyalabilirsin/veya netten indirebilirsin demişti.

    (diğer dini olmayan sanatçı! cd'lerini dinlemek bile abes iştir/boş şeylerle iştigaldir)

  5. 5
    esatfistikci
    Yeni Üye
    dini vaaz, Kur'an, ilahi ve ezgileri kastediyorsun sanırım.
    fetva verecek makamda değilim ama

    Ali Sağir hocama sormuştum (Konyada değerli bir Alim) gücün yettiği ölçüde satın almaya çalış, gücün yetmediğinde ise kopyalabilirsin/veya netten indirebilirsin demişti.

    (diğer dini olmayan sanatçı! cd'lerini dinlemek bile abes iştir/boş şeylerle iştigaldir)

    YAHU DAHA NELER, O FAKIR KISI GIDIP MUSIKMI DINLESIN, YOKSA GUNAH USTUNE GUNAHMI KAZANSIN. COPYRIGHT OLMADIGI TAKTIRDE INDIREMEZMISIZ AMA BEN TAM BILMIYORUM....BENCE DAHA DERIN DUSUNMEMIZ GEREK VE BU ONEMLI KONUNUN CEVABINI BULUP UYGULAMAMIZ GEREK....SAYGILAR

  6. 6
    mumsema
    Özel Üye
    Bazı dini sitelerdeki ilahi mp3'lerini bireysel olarak download etmek caiz midir?

    Soru


    Bazı dini sitelerde bir çok ilahi mp3'lerinin indirilmesine izin veriliyor. Bu mp3leri kendi bilgisayarıma indirip, mp3 çalarıma yükleyip dinlemem kul hakkına girer mi? çünkü ilgili mp3 sahiplerinin cdleri parayla satılıyor. ben bu mp3leri bilgisayarıma indirip ve gerekirse sevdiklerime de vererek ve dinleyerek, mp3 sahiplerinin hakkına girmiş olur muyum?


    İnternetten indirdiğimiz ya da arkadaşlarımızdan kopyaladığımız mp3 formatlı ilahi, film vb. şeylerin hükmü nedir?


    Soru


    İnternetten indirdiğimiz ya da arkadaşlarımızdan kopyaladığımız mp3 formatlı ilahi, film vb. şeylerin hükmü nedir?



    Ticaret kastı olmaksızın bir tane kopyalamak dinen haram değildir. Ancak kanunlarına göre yasaklanmışsa kanunlara uymak gerekir. Bu sebebten tavsiye etmiyoruz.

    Ticaret kastı olmaksızın CD kopyalamak neden caiz görülüyor? Biz korsan cd almakla bunun ticaretini yapanlara destek olup suçlarına ortak olmuyor muyuz? Sonra program veya filmi hazırlayanların emeğine saygızılık etmiyor muyuz?



    Teyp, video kasetlerinin, mp3 ve cd'lerin de telif hakkı vardır. Bunlarda eser olduklarına göre, eser olmaları bakımından bunlar için de telif hakkı vardır.

    Ancak ticaret kastı olmaksızın tek bir kaset, video, cd veya vcd çekimi söz konusuysa, iş değişir. Örfen buna bir şey denmez.

    Ticaret yapmak maksadıyla külliyetli bir miktarda çoğaltma olmuşsa telif ücreti ödemeye tabi olur.

    Ticaret kastı olmaksızın bir tane kopyalamak dinen haram değildir. Ancak kanunlarına göre yasaklanmışsa kanunlara uymak gerekir. Bu sebebten tavsiye etmiyoruz. Korsan video ve cd'lerin de telif hakkı olduğunu, bunun ticaretini yapan insanların bunun telif ücretini ödemesi gerektiğini ve aksi halde bunun ticaretini yapan şahsın mesul olduğunu ifade edelim. Ancak ticaret kastı olmaksızın bir tek cd çoğaltan kişi bundan mesul olmaz. Çünkü malın ticaretini yapmamaktadır.

    Ayrıca çalıntı malı almakla bu aynı değildir. Mesela, birisi bir kitabı çalıp satması başkadır. O kitaptaki bilgileri satın aldığı bir kağıda yazıp satması başkadır. Siz o çalıntı mala değil kişinin kendi parası ile aldığı kağıda para vermektesiniz.
    Ayrıca devletin yasakladığı her şey haram olmayacağı gibi, yasaklamadığı her şey de helal olmaz.

    Zaten bu tür konular suistimale açık olduğu için, korsan cd'lerin alınmasını tavsiye etmiyoruz.

    Telîf, her hangi bir yazarın kendi görüşlerini yazmak veya başkalarından iktibaslar etmek ve kendinden de bir şeyler eklemek suretiyle bir eser meydana getirmesidir. Burada eserden kastettiğimiz, uzun veya kısa, geniş ya da dar hacimli bir metin veya ibaredir.

    Tercüme ise, herhangi bir eseri bir lisandan başka bir lisana çevirmek, aktarmak mânâlarına gelmektedir. Tercüme edilen eserde, sadece lafız mütercime mânâ ise müellifine (yazarına) aittir. Telif edilen eserdeyse, lafız ve mânâ müellife aittir, ancak müellif eserini meydana getirirken başka kimselerin eserlerinden iktibaslar etmek yoluyla yararlanmış da olabilir.

    İslâm hukukuna göre alışverişin rükünleri beştir:

    1) Bayi, yani satıcı,

    2) Müşteri, yani alıcı,

    3) Müsmen, yani satılık mal,

    4) Semen, yani satılan malın bedeli,

    5) Sîga, yani îcâb ve kabul.

    Bu beş rüknün veya bunlardan birkaçının ya da birinin eksik olması halinde yapılan bir alışveriş, İslâm hukukuna göre sahih değildir. Bu rükünlerden her birinin de kendine has birtakım şartları vardır. Burada bu şartları tek tek açıklamaya kalkışacak olursak söz çok uzar.

    Bunun için sadece sorunuzu gayet yakından ilgilendiren üçüncü rüknün, yani müsmen dediğimiz satılık malın üzerinde birazcık durmak istiyorum. Satılık mal demek, Hanefi fıkhına göre elle tutulan, gözle görülen yararlı bir meta demektir. Şayet bir şey elle tutulup gözle görülmüyorsa, faydalı da değilse fıkhen buna mal denilmez. Ed-Durru'l-Muntekâ, İbnu Abidîn ve diğer Hanefi fıkıh kitaplarının tümü bunu böylece ifâde etmektedirler.

    Şuf'a hakkı bunlardan birisidir. Meselâ, birinin bir arsada sizinle ortaklığı veya komşuluğu vardır, sizin kendi hissenizi ya da arsanızı satmaya kalkışmanız halinde o ortağınızın veya komşunuzun müdahale edip sattığınız arsanın bedelini vererek onu satın alma hakkı vardır ki buna şuf'a hakkı denir. İslâm'a göre şuf'a hakkı satılamaz.

    Yani şuf'a hakkına sahip olan bir kimse, bu hakkını bir başkasına satamaz. Çünkü hukuku mücerrededendir, elle tutulup gözle görülmeyen bir haktır. İşte telif hakkı da bu kabil haklardandır. Elle tutulup gözle görülmeyen bir haktır. Bir kitap, satılabilir. Ben başkasının yazdığı bir kitabı veya kendi yazdığım bir kitabı, elle yazmak suretiyle kopye etsem, istinsah etsem; o kopyeyi, o nüshayı başkasına satabilirim. Burada satış söz konusudur. Çünkü orada elle tutulan gözle görülen bir mal vardır. Ama telif hakkı dediğimiz şey, yukarıda tarifi geçen hukuku mücerrededendir ve onun satışı olamaz. Çünkü bu, mal tarifi içine giren bir şey değildir.

    Buna göre ben, elimde bulunan herhangi bir eserin fotokopisini çektirebilir veya tab ettirebilirim. Çünkü benim elimde bir kitap vardır ve ben o kitabın maliki olduğum için kendi malım olan bu kitabı istediğim usulle çoğaltıp satabilirim. Yalnız zamanın âlimleri malın tarifini genişleterek elle tutulmayan ve gözle görülmeyen şey faydalı olduktan sonra malın şümulüne almışlar, tercüme ve icad gibi şeylerin haklarının satışını caiz görüyorlar. Şafii kitapları da menfâati mal sayıyor.

    (Halil GÜNENÇ, Günümüz Meselelerine Fetvalar I.)

+ Yorum Gönder
5 üzerinden | Toplam : 0 kişi