Xbox 360 Controller for Windows Donanım İnceleme

+ Yorum Gönder
Tanıtım ve İzlenim Ve Donanım İnceleme Bölümünden Xbox 360 Controller for Windows Donanım İnceleme ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    InKusTe
    Usta Üye
    Reklam

    Xbox 360 Controller for Windows Donanım İnceleme

    Reklam



    Xbox 360 Controller for Windows Donanım İnceleme

    Forum Alev
    Yeni nesil konsolların yaptıkları, yapabilecekleri ve buna karşın PC'nin yolun neresinde olduğu konusunda oyun çevrelerinin aklındaki soru işaretlerine ve bitmek tükenmek bilmeyen, sonuçsuz kalmaya mahkûm sıcak tartışmaları bir yana bırakıp bugün yeni neslin oyun sektörüne kazandırdıklarından bahsetmek çok daha doğru bir yaklaşım olacaktır. Kablosuz gamepad'ler, Hareket algılayıcılar, konsollarda pek alışık olmadığımız yüksek çözünürlük gibi teknolojiler birkaç sene öncesine kadar olan beklentilerin aslında ne kadar ötesine gidildiğinin göstergeleri. Diğer yandan konsol üreticilerinin eğlence sektörüne bakış açılarının özellikle son 2 sene içerisinde oldukça değiştiğini görmek mümkün. Daha önce kendi kabuğunda kalmayı tercih eden ve destek noktalarını buna göre ayarlamayı tercih eden üreticiler yeni nesil konsollarla artık "ev içi eğlence platformu" ve bu platforma dahil olabilecek evrensel standartları benimseyerek daha geniş çevrelere hitap etmeye başladılar. Konsolların internet üzerine çıkması, kablosuz teknolojiler, entegre sabit diskler, medya yedekleme, evdeki diğer elektronik ürünlerle etkileşim, hatta üçüncü parti işletim sistemi desteğine kadar uzanan olanaklar konsolları sıradan bir oyun platformundan öte, ev eğlence sisteminin kalbi rolünü üstlenmeye yönlendiriyor.

    PS3 ve Wii ile birlikte "next gen" olarak da tabir edilen yeni neslin ilk ve şu an için edinilebilir tek konsol örneği olarak kabul edebileceğimiz Xbox 360'da bu açılımın en güçlü örneklerinden birini oluşturuyor. Xbox 360 sahip olduğu Live altyapısını Microsoft önümüzdeki yılın ilk aylarında çıkaracağı Vista işletim sistemini de kapsayacak şekilde genişletmeye hazırlanıyor. Böylece yeni nesil konsollar PC'lerin olanaklarından da yararlanmaya başlayacak. Microsoft'un Windows Vista'yı aynı zamanda bir "oyun platformu" olarak "Windows Gaming" sloganıyla lanse etmesi de bunun en açık göstergesi. DirectX 10'un Vista'ya özel olması da bunu doğruluyor. Ancak bu dönüşüm konsolların sadece iletişim teknolojileri üzerine yoğunlaşmıyor. Her iki platformun birbiriyle bağlantısını güçlendirmek adına bazı ortak noktalar ve standartlar da oluşturulmaya çalışılıyor. Konsollardaki USB portları, kablosuz iletişim standartları ve formatlar bunlardan sadece bir kaçı. İşte bu ortak noktalardan biri de bugün inceleyeceğimiz "Xbox 360 Controller for Windows". İlk bakışta ismine bakıp da bunun Xbox 360 gamepad'inin PC'lerde kullanılabilmesi için geliştirilmiş bir versiyonu olarak görebilirsiniz. Ancak elinizdeki gamepad Xbox360'da kullanılanla (kablolu versiyonuyla) tamamen aynı. Yani hâlihazırda elinizde bulunan bir kablolu Xbox360 Gamepad'ini PC'nize USB portundan takarak kullanmak mümkün. Peki, bu nasıl gerçekleşiyor? İşte bu sorunun cevabı Xinput adlı teknolojide yatıyor.



    Xinput Nedir?

    Oyun konsollarının kullandıkları altyapının tek bir standart üzerine kurulu olması, tuş sayılarının ve desteklenen özelliklerin hepsinin önceden belirlenmiş olması nedeniyle konsollarda oyuncuların her oyun için farklı ayarlamalar ve kalibrasyonlar yapması gerekmez. Bunlar oyun yapımcısı tarafından zaten hazır olan sisteme eklenir ve bu çerçevede kullanılabilir. PC'de ise gamepad kullanarak oyun oynamak konsollarla karşılaştırıldığında daha karmaşık ayarlamalar ve düzenlemeler gerektirmekte. Öncelikle PC için onlarca farklı tuş kombinasyonuna ve düzenine sahip yüzlerce farklı model gamepad bulmak mümkün. PC platformunda özellikle bu konuda standartların yokluğu PC'de gamepad'le oyun oynamanın önündeki en büyük engellerden biri. Her oyun için farklı ayarlamalar tuşlar seçmek zorunda olmanız. Gamepad'inizin titreşim özelliğinin etkin kullanılamaması ve bunun gibi sorunlar PC oyuncuları için klavye ve mause'u çoğu zaman daha tercih edilebilir bir konuma getiriyor. Microsoft bu sıkıntıyı iyi analiz ederek oyun kumandalarının PC'de daha etkin kullanılmasını sağlayacak yeni bir standart olan Xinput teknolojisini hayata geçirdi. Xinput aslen DirectIput gibi bir API olmakla birlikte sağladığı en önemli getiri hiç kuşkusuz Xbox360 ve Windows'un oyun kontrolcüsü standartlarını tek bir çatı altında birleştirmesi. Böylece Windows'da oyuncular hiçbir ekstra ayar ve kalibrasyona ihtiyaç duymaksızın konsollarda nasıl oyun oynuyorlarsa aynı ayarlarda oyunları oynama imkânına kavuşuyor. Xinput platformlar arası geçişlerde olağanüstü kolaylık sağlaması ve programlanabilirlik özelliklerinin DirectInput'la karşılaştırılmayacak kadar rahat ve esnek olmasıyla oyun yapımcıları için de oldukça avantajlı bir sistem ortaya çıkarıyor. Xinput şu an için sadece Xbox360 kablolu gamepad'i için kullanılsa da oyun endüstrisinin standardı oldukça hızlı bir biçimde benimsemesi bekleniyor. Xinput aynı anda 4 Xbox360 gamepad'ini tek PC'ye bağlanılmasına olanak sağlıyor. Bu teknolojiyi kullanan konsol ürünleri, direksiyon setleri, diğer gamepadler aynı anda PC'de de başka hiçbir özel ayar yapmaya gerek duymaksızın konsollarda sundukları deneyimin aynısını bilgisayar monitörlerine taşıyacaklar.



  2. 2
    InKusTe
    Usta Üye

    --->: Xbox 360 Controller for Windows Donanım İnceleme

    Reklam



    Xinput teknolojisi DirectX 9.0c versiyonunun 2005 Aralık ayı derlemesi versiyonu ve üzerindeki versiyonlarla şu an kullanılabilir durumda. Ancak buzdağının su altında kalan kısmını ise Microsoft şimdilik Vista platformu için saklıyor. Yapılan açıklamalar Xinput teknolojisinin DirectX 10'un önemli nimetlerinden biri olduğunu gözler önüne seriyor.



    Xinput ve getirilerinden kısaca bahsettikten sonra Gamepad'imizin görünüşüyle devam edebiliriz. Xbox360'ın standart kontrolörü gerçektende konsolun en çok ilgi çeken parçalarından biriydi. Öncelikle kablosuz olması beraberinde tetik ya da "trigger" olarak adlandırılan yeni analog tuş kontrollerine sahip olması ve ilk bakışta ve dokunuşta sıkıntı çekmeden alışmanızı sağlaması açılarından ürün oyuncuların beğenisi ve takdirini kazanmış bir tasarıma sahip. (Tabi incelediğimiz model ürünün kablolu versiyonu) Elinize ilk aldığınız anda minik beyaz bir uzay gemisini kontrol ediyormuş izlenimini veren bu küçük alet 2 ergonomisiyle dikkat çekiyor. Gerçekten de oldukça uzun bir süredir Playstation2'nin ergonomisi ve kullanışlılığıyla bu denli boy ölçüşebilecek hatta daha rahat olabilecek bir gamepad olmaması tabi ki heyecan arttırıcı bir diğer etken olarak görülebilir. İlk anda elde ettiğiniz izlenim uzun oyun seanslarında da artarak sürüyor. Saatlerce kullanımdan sonra dahi gamepad'in rahatlığı hiçbir şekilde işkenceye dönüşmüyor.




    Kablolu versiyonun bir başka olumlu yönü ise kablosuz versiyondaki gibi alt kısımda bir pil ünitesinin bulunmamasına bağlı olarak daha hafif oluşu. Kablolu ürünün toplam ağırlığı 300gr. Ürün PC'nize 3 metre uzunluğundaki bir USB kablosu yardımıyla bağlanıyor. Kablo uzunluğu, büyük LCD kullanan ve uzaktan oyun oynayan oyuncular da düşünülerek oldukça uzun tutulmuş ancak PC'den pek uzaklaşmadan oynayanlar için kablo uzunluğu ve kabloyu derlemek bazen rahatsız edici olabilir.









  3. 3
    InKusTe
    Usta Üye
    Gamepad'in tuş tasarımı da daha önce bahsettiğimiz gibi ürünün ergonomisine uygun bir şekilde ürüne yerleştirilmiş. Öncelikle 8 yönlü D pad'e ek olarak sağdaki soldakinden biraz daha alt seviyeye yerleştirilmiş "2 adet analog stick", işaret ya da orta parmakla kontrol edilebilen ön kısma yerleştirilmiş "2 adet analog trigger" bulunuyor. Analog çubukların yerleşimi ilk bakışta biraz yadırgansa da elinize aldığınız andan itibaren 2 ele de çok iyi bir şekilde oturması oldukça iyi. Her iki analog çubukta oldukça hassas ve rahat kullanılabilen kaymayan bir plastik kaplamaya sahipler. Ayrıca bu analoglar anyı zamanda tıklama şeklinde ekstra 2 tuşu da yine barındırıyor. Diğer tarafta ise gamepad'in ön kısmında bulundan analog tetikler'in konsolun ön plana çıkardığı yeni özelliklerden biri olduğunu söylemek mümkün. Yine oldukça hassas bir biçimde yerleştirilmiş bu 2 yeni analog düğme özellikle yarış oyunlarında gaz, fren olarak kullanmak için biçilmiş kaftan. Tetiklerin bir diğer özelliği ise programlamaya göre ister birbirilerine bağımlı ister bağımsız olarak çalışabilmeleri. Üretici teknik verilere göre analog stikler için 500.000, triggerlar için ise 1.000.000'lik bir hareket ömrü belirlemiş. Dayanıklılık açısından düşündüğümüzde gamepad'in oldukça sağlam bir yapıda olduğunu söylemek mümkün.



    Tetik olarak adlandırılan tuşların hemen üzerinde yine LB ve RB adında işaret parmağıyla kullanılabilecek 2 adet düğme bulunuyor. Kontrolörün sağ kısmında sağ analogun hemen üstünde ise şeffaf plastik kaplı ve oldukça şık görünümlü A,B,X,Y tuşları yerleştirilmiş. Sağ analog çubuğun biraz daha aşağı alınmasının arkasında bu tuş yerleşimi yatıyor. Yine bu dört tuşa da hiçbir ekstra çaba sarf etmeksizin sağ başparmağınızı analog çubuktan çekerek erişmek mümkün.



    Ön kısımda orta kısımda yer alan son tuşlar ise "Back", "Start" ve Xbox360'da XboxLive'e doğrudan geçişi sağlayan Live tuşu. Daha önce de söylediğimiz gibi kablolu konsol kontrolörünü doğruca PC'ye takmak mümkün ancak Live düğmesi maalesef Windows XP için tanımsız ve sürücülerde aktif olarak kullanılamıyor. Xbox360 logosu olma özelliğini de taşıyan bu düğme etrafında 4 yönlü aydınlatma ledleri bulunuyor. Bu ledler bildiğiniz gibi kontrolörü konsola bağladığınızda profil numarasını gösteriyor. PC'de ise Xinput destekli bir oyunu çalıştırmanız halinde profil ışığının yanmaya başlıyor. 4 adet Xinput kontrolcüsü aynı anda tek PC'ye bağlanabiliyor. Microsoft'tan yapılan açıklamalara göre ürünün her yönden oldukça esnek bir programlama altyapısına(Xinput) sahip olması nedeniyle önümüzdeki süreç içerisinde bu ışıklarında farklı amaçlarla kullanılabileceği söyleniyor. Bu ışıkları önümüzdeki zaman dilimi içerisinde shooter tarzı bir oyunda ateşin geldiği yönü ya da bir simülasyonda radar görevinde kullanılması muhtemel yaratıcı fikirler olarak karşımıza çıkabilir...









  4. 4
    InKusTe
    Usta Üye
    Tuş yerleşimi bir bütün olarak düşünüldüğünde hem oldukça yaratıcı ve orijinal bir tasarım olarak karşımıza çıkıyor. Bunun yanında gamepad'in arka kısmında aslen Xbox Live mikrofonlu kulaklık seti için geliştirilmiş bir jack girişi bulunuyor. Bu kısma genellikle bazı cep telefonlarda kullanılan 2.5mm'lik herhangi bir kulaklık seti bağlandığına Windows USB aygıtı üzerinden hiçbir ek işleme gerek kalmaksızın otomatik olarak tanıyor ve ayarlamaları yapıyor. Bu konuda tek eksiklik ise kulaklık setlerinin Xbox live da olduğu gibi sesli anlık iletişim için PC'de şu an için kullanılamıyor olması. Ancak bu konuda da önümüzdeki süreçte değişimler görebiliriz.


    Tüm tuşların erişimi oldukça rahat.

    Bir gamepad'in gerçek performansını sözlü anlatımdan çok elinize aldığınız ve bir süre iyi kalibre edilmiş bir oyunu oynadığınız anda anlamak çok daha kolaydır. Biz de bu gereksinimleri sağlayan ve oldukça popüler bir oyun olan Prince of Persia: Two Thrones ile gamepad'i deneme şansına sahip olduk. Özellikle oyun daha yükleme ekranında �en iyi deneyimi analog kontrolcülerle sağlanır� ibaresiyle ve hali hazırda Xinput desteği sunması nedeniyle birinci derecede tercihimiz oldu. Öncelikle oyunu açtığınız andan itibaren Xbox Live logosunun ışıklarının yandığını görüyoruz ki bu oyunun Xinput destekli olduğunu kanıtlayan özelliklerden biri. (DirectInput olarak çalıştığında bu ışıklar yanmıyor.) Menüye girdiğimiz andan itibaren hiçbir özel ayarlama ya da kalibrasyona gerek duymaksızın oyunun tuşlarının kullanıma hazır olduğunu görüyoruz. Xinput platformlar arası paylaşılan bir standart olarak Xbox360'da T2T'de varolan tuş ayarlamaları aynen PC'de hazır halde gelmesini sağlıyor.



    Gelelim oyun içindeki deneyime. Öncelikle titreşim efektlerinden bahsetmek sanırım daha doğru olacaktır. Daha önce birçok titreşimli gamepad kullanmama rağmen bu kadar belirgin farklı ton ve sıklık aralıklarıyla gelişmiş bir oyun deneyimi yaşamadığımı hatırlatmak istiyorum. Analog kontroller olağan üstü bir performans gösterirken savaşırken, etrafa sağa sola atlarken, dövüş esnasında blok yaparken aldığınız darbeleri elinizde oldukça detaylı bir biçimde hissetmek mümkün. Perdelerden kayarken gamepad'in sert bir şekilde sarsılması ya da yıkılan bloklar üzerinde koşarken hissettiğiniz deprem efekti gerçekten Xbox360'daki konsol deneyimini bire bir olarak PC'ye taşıyor. Oyun Xinput teknolojisinin ne denli zengin programlanabilirlik özelliklerine sahip olduğu iddiasını bizzat doğrulamamıza vesile oldu.



  5. 5
    InKusTe
    Usta Üye
    Oyunun standart DirectInput destekli oyunlardaki performansını ise TOCA Race Driver 3 ve FlatOut 2 yapımlarında deneme şansı bulduk. Titreşimden mahrum kalmamıza ve bir dizi kalibrasyon yapmamızı gerektirmesine rağmen özellikle analog tetiklerin gaz fren olarak kullanılması yarış oyunlarında oldukça iyi bir deneyim sağlıyor. Yine denemelerimize NHL 06'da devam ettik. (Üzgünüm Futbol oyunlarıyla pek ilgilenemiyorum) Bu oyunda da oldukça iyi bir performansa sahip olduğunu söylemek mümkün. Son olarak ise Gamepad'i FPS türünde Call of Duty 2'de kısa bir teste tabi tuttuk. FPS türünün gamepad ile oynanması zaten başlı başına standart bir PC kullanıcısı için yeterince zor iken bir de yapılması gereken kalibrasyonlar oyuncuları bu tür bir oyunda zorlayabilir. Özellikle crosshair'i yönettiğiniz sağ analog stick'e(bizim tercihimiz bu yönde olmuştu) alışmak oldukça güç. FPS oyuncularının klavye ve fare ikilisinde devam etmeleri daha sağlıklı olacaktır.



    Şimdi de az önce bahsettiğimiz titreşimlerin kaynaklarından bahsedelim. Gamepad'imizin içerisinde sağ ve sol kısımda 2 birbirinden bağımsız rumble motoru bulunuyor. Motorlardan biri daha sık ve daha ince titreşimler için kullanılırken, diğeri ise daha belirgin ve daha sarsıcı titreşimler yayıyor. Özellikle rumble motorlarının performansının göz kamaştırıcı (daha ziyade yürek hoplatıcı demek sanırım daha doğru) olduğunu söylemek mümkün. Özellikle sert titreşimlerde gamepad'i daha sıkı tutma konusunda istemsiz hareketler yapmak zaman görülebiliyor. İşin diğer yüzüne baktığımızda ise durum biraz farklılaşıyor. Öncelikle gamepad'de titreşim özellikleri sadece Xinput destekli oyunlarda aktif olarak kullanılabiliyor. Bu durumda bazı DirectInput Force Feedback destekli yapımlarda maalesef titreşim özellikleri ve otomatik düğme yerleşimi kullanılamıyor. Microsoft özellikle Vista platforumuna geçişte daha önce bahsettiğimiz DirectX 10 dönüşüm sürecinde DirectInput'dan ziyade çok daha rahat programlanabilir ve daha çok seçeneğe sahip Xinput sistemini oyun firmalarının kullanmasını istiyor. Birçok firma Xinput desteği konusunda harekete geçmiş olsa da henüz Xinput destekleyen oyunların sayısı oldukça az. Ancak Xbox360 platformu için eş zamanlı olarak PC'ye geliştirilen ve geliştirilecek yapımlar çok kısa sürede Xinput altyapısında platformlar arası geçiş yapabildiğinden oyun tasarımcıları da tercihlerini bu yönde kullanmaya başladı. Özellikle Ubisoft gibi büyük firmaların başındaki isimler kontrol konusunda yeni teknolojiler kullanmaya oldukça hevesliler. Nitekim Ubisoft Prince of Persia: Two Thrones'da Xinput desteğini oldukça etkin bir biçimde sundu ve oyunda Xinput desteğini de bu oyunla inceleme şansına sahip olduk. Ubisoft'un başındaki isim Yves Guillemot E3'te PS3'ün tanıtımının ardından yeni hareket sensörü teknolojisini oyunlarında kullanacaklarını da açıklamıştı. Öyle görünüyor ki yeni nesil kontrol teknolojileri büyük firmaların gündeminde ve Xinput'un avantajlarından yararlanan ve yararlanacak firmalar önümüzdeki süreçte çoğalacaktır.

    Xinput desteği sunmayan oyunlar için Gamepad standart bir oyun kontrolcüsü olarak günümüzün yaygın standardı DirectInput aygıtı olarak çalışıyor. Ancak bu durumda titreşim efektleri maalesef kullanılamıyor. Diğer yandan Xinput'un sağladığı bir diğer yenilik olan önceden programlanmış(oyunların Xbox360 versiyonuyla aynı şekilde) hazır tuş kombinasyonları özelliğini de kullanamıyorsunuz. Bu durumda tuşları kendiniz rahat edebileceğiniz şekilde ayarlamanız gerekiyor.

  6. 6
    InKusTe
    Usta Üye


    Xbox360 Controller for Windows'un bir başka önemli sıkıntısı ise yazılımsal desteğin şu an için olgunlaşmamış olması. Microsoft şu an için PC'de maalesef sürücüsü dışında özel bir kalibrasyon ve ayar yazımlı sağlayamıyor. Bu durum özellikle "deadzone" ayarı olmayan oyunlarda analoglarda "ölü alan" belirleyememe gibi bir sıkıntıyı beraberinde getiriyor. Ancak sürücü konusunda hiçbir sıkıntı yok. Ürünü Windows XP ile çalışan bir PC'ye taktığınızda ve sürücüler otomatik olarak Windows Update tarafından yükleniyor ve birkaç dakika içerisinde kullanılabilir hale geliyor. Ayrıca ürünle birlikte sürücü diski de unutulmamış. Ürünü ister Xbox360 konsolu için hazırlanmış ister Windows için hazırlanmış 2 farklı ambalaj içerisinde almak mümkün. Her ikisi de PC'de sorunsuzca çalışıyor ve aralarındaki tek fark Windows için hazırlanan paketin içerisinde sürücü CD'sinin de eklenmiş olması.



    Microsoft'un henüz konsolu resmi olarak ülkemizde satışa çıkarmamasına da bağlı olarak gamepad'i yurtiçinden elde etmek maalesef oldukça zor. Ancak ürünü bizim de uzunca bir süredir çalıştığımız İrlanda firması Sendit.com'dan oldukça makul koşullar çerçevesinde edinmek mümkün. ₤17.99 + ₤1.50 posta ücreti dahil olmak üzere toplam 54 YTL' ye ürünü satın almak mümkün. Logitech RumblePad II gibi alternatifleriyle karşılaştırıldığında bu fiyat biraz daha yüksek gelebilir ancak aradaki 3,5 kuruşu geçmeyen küçük fark yeni nesil konsol deneyimini bir parça da olsa PC'lerinde yaşamak isteyen oyunseverler için gözden çıkarılabilir.


    Sonuç olarak Xbox 360 Controller for Windows'un kaliteli ve sağlam bir gamepad arayan oyunseverler için yerinde bir tercih olacağı inancındayım. Tasarım olarak da özellikle sıkıcı ve tekdüze gamepad dizaynlarından oldukça farklı ve masaüstüne yakışan bir ürün olduğunu söylemek mümkün. Özellikle DirectInput ve yeni nesil Xinput teknolojisini aynı üründe kullanılabilmesi ve önümüzdeki günlerde gelecek birçok yapımında bu teknolojiyi kullanacak olması ürünü gelecek içinde olumlu bir yatırım olarak tercih etmemizi sağlıyor. Henüz yazılımsal desteği konusunda sıkıntılar olsa da özellikle Windows Vista ve DirectX 10 ile Xinput teknolojisinin gerçek anlamda kullanılmaya başlayacağını söyleyebiliriz. Microsoft'un planlarının arasında ürünün kablosuz versiyonunun da PC platformuna getirilmesi konusunda çalışmalar olduğunu, hatta ürünün wireless versiyonu için sitesinin açıldığını ve piyasaya çıkmak için gün saydığını da hatırlatalım. (ayrıca bkz. sağ sütun linkler)

+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi