Etkili konuşma etkilidir!

+ Yorum Gönder
Öğretim ve Kişisel Gelişim Bölümünden Etkili konuşma etkilidir! ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    liceli21
    Özel Üye
    Reklam

    Etkili konuşma etkilidir!

    Reklam



    Etkili konuşma etkilidir!

    Forum Alev
    Etkilendiğiniz, başarılı konuşmanın ardında "dinleyicisini düşünerek, hazırlık yapmış" etkili bir konuşmacı vardır. Konuşmanın başarısı, içeriğin iyi hazırlanmış olmasının yanı sıra aktarışın da etkili olmasından kaynaklanır. Aslında odak noktası, içerik ve aktarışın birbiriyle çok iyi örtüşebilmesidir. Grubu ilgili tutarak, oturduğu sandalyeye sıkıca yapıştırabilmek bazı teknikler, araçlar ve beceriler gerektirir.

    Bu durum aynı zamanda birebir iletişimde de önemli bir gerçekliktir. Muhatabın, söylenilenleri anlayabilmesi için en azından konuya ilgi duymalı ve konuşulanlara yakınlık kesbetmelidir. Muhatabın ilgisi sağlandıktan sonra, konuşma artık bir etkili konuşma olacaktır.

    Güçlü hatip, muhatap ile konu arasında bağ oluşturur
    Etkili bir konuşmacı, dinleyici ile arasında içten ve enerjik bir ortam oluşturur. Dinleyicinin, dinleme eğrisini olduğu kadar öğrenme eğrisini de yükseltir ve ortamdan herkesin keyif almasını sağlar. Gergin ve heyecanlı bir konuşmacıdan, etkili bir konuşmacıya doğru ilerlerken yapılan her hareket, dinleyen grubun dinamiğini etkiler. Bu etkiyi pozitif anlamda sağlayabilmek için konuşmacının konuşmadan önce, konuşma sırasında ve toplantının genelinde keşfetmesi gereken bazı sırlar vardır.

    Bunları önceden keşfeden ve hazırlığını buna göre yapan konuşmacı, başarısını da önceden hazırlamış demektir. Dinleyiciyi tanımak ve ona göre hazırlanmak Dinleyici(ler) bir sunuşun etkisini ölçen en önemli ölçektir. Bu nedenle bir konuşmacı mutlaka dinleyicisine göre hazırlanmalıdır. Dinleyicinin kim olduğu, beklentisi, anlatılan konuyla ilgili bilgi düzeyi, eğitim düzeyi ve konumu önemlidir. Hatta bazı sunuşlara hazırlanmadan önce, dinleyici kitlesinin cinsiyetini bile bilmek gerekir. Bunun nedeni, dinleyiciye göre hazırlanabilmek, ona göre örnekler veya alıntılar kullanabilmek içindir. Dinleyicinin 'kim' olduğunu bilmenin yanı sıra, anlatılacak olan konunun da dinleyicilere göre sınıflandırılması ve süzgeçten geçirilmesi gerekir.

    Konuşmacı aşağıdaki unsurları göz önüne almalıdır. Bu dinleyici neleri "mutlaka bilmeli"? Bu dinleyicinin neleri "bilmesi yararlı"? Bu dinleyiciye neler "zaman kalırsa" anlatılmalı? Unutmamak gerekir ki hiçbir şey asık suratlı bir konuşmacıdan daha tehlikeli olamaz.

    Etkili konuşmanın sırları
    Bir konuşmacının göz-kulak-yürek üçlüsüne uyabilmesi için enerjisini kendisini dinleyenlere geçirebilmesi gerekir. Bir İngiliz atasözü şöyle der: "gülümseyen bir yüz, bir kalbin kapısını herhangi bir anahtarın bir kapıyı açmasından daha çabuk açar". Bunu gösterebilmenin yolu güler yüzlü olmak ve gerginliği üzerinden atabilmektir. Bu doğal olarak ses enerjisinin de dinleyicilere olumlu anlamda yansımasını sağlar.

    Bu anlamda vücudun rahatlığı da son derece önemlidir. Zira vücuttaki enerji sıkıştırıldığı zaman konuşmacı istem dışı hareketler yapmaya başlar. Vücut dilinde dikkat edilmesi gereken unsurlar şunlardır; Konuşmacının iletişim şekli konuşma yapmak için bir grubun karşısına geçildiğinde heyecan duygusu insanın tüm vücudunu kaplar.

    Adrenalin seviyesi yükselir, eller terler, ağız kuruluğu başlar, ses titremeleri oluşur. Konuşma sırasında heyecanlanmak son derece doğaldır. Ancak heyecanı yakıt olarak kullanmak gerekir. Heyecan kontrolü konuşmacının tarzını da ortaya koyar.

    Heyecanı kontrol edebilmek için; kafaca hazır olmak, derin nefes almak ve hazırlık yapmak önemlidir. Tüm bunları kontrol ederken, dinleyici ile interaktif bir ilişki içine girebilmek ve esnek bir tavırla dinleyicileri yönlendirebilmek ise konuşmacının tarzının etkisini ortaya koyar. Konuşmanın planı, ana mesaj ve bağlantılar konuşmanın içeriği ne olursa olsun, bu içeriğin anlaşılır ve açık bir mantık sırası içinde aktarılması gerekir.

    Konuşma planı yapın
    Açılış - ana gövde - kapanış şeklinde olmalıdır. Açılış ve kapanışlar her zaman en çok akılda kalan bölümlerdir. Bu nedenle bu bölümlerin dikkat çekecek şekilde yapılması hem konuşmacının işini kolaylaştırır hem de dinleyicilerin konuya çabuk adapte olmasını sağlar. Bunların içinde asıl mesajın yeri çok önemlidir. Ana mesaj, bir konuşmadan çıkarılması gereken ana fikir değildir. Tam tersine, dinleyiciler konuşmanın içinde ana mesajı mutlaka duymalıdır. Yani açık, net, anlaşılır ve duyulabilir olmalıdır.

    Ana mesajın formülü şöyledir; Konuşmacının amacı ile dinleyiciye yararını topladığımızda elimizde ana mesaj kalır. İçeriğin aktarılış şekli bu basamakta dikkat edilmesi gereken ise mesajın aktarılış şeklidir. Bir konuşmacı konuştuğu dili ve sesini olabildiğince güçlü ve etkili kullanmak durumundadır.

    Sesinizi kontrol etmeyi bilin
    Konuşmacı ses enerjisini tüm katılımcılara duyurabilecek şekilde kullanmalıdır. Çok düşük bir ses tonuyla veya çok bağırarak konuşmak rahatsızlık verir. Dikkat edilmesi gereken konuların başında bu durum da gelmektedir.

    Mesajınızı 'net' iletin
    Çok uzun cümleler kurmak her zaman tehlikelidir. Yazı dilinde olabilir ancak konuşma dilinde kısa cümleler daha çok akılda kalır. Sözcüklerin çeşitlendirilmesi yani kelime hazinesinin geliştirilmesi için okumak gerekir. Cümle kullanımlarında daha dinamik zamanları yani "şimdiki zaman ve geniş zaman" ı kullanmakta yarar vardır.

    Vurgulama, algıyı uyandırır
    Her seferinde aynı duygu ile söylenen cümleler bir süre sonra kulağa monoton gelmeye başlar. Sesteki iniş ve çıkışları iyi kullanabilmek gerekir.

    Çok hızlı konuşan konuşmacı karşısındakileri cümle bombardımanına tutar. Dinleyicilere algılama anı verilmezse mesaj aktarılamaz.





  2. 2
    Filiz
    Bayan Üye

    Cevap: ‘Etkili konuşma’ etkilidir!

    Reklam



    İnsanların en etkili iletişimi konuşmadır.Kendimizi ifade ederken ve karşımızdaki insanı tanımaya ve fikir sahibi olmaya çalışmak için konuşuruz.İyi ve etkili bir konuşma her zaman 1-0 öne geçmektir.







+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi