İran`da Uretilen ve Kullanilan arabalar

+ Yorum Gönder
Modifiye Bölümü ve Motorlu Araçlar Dünyası Bölümünden İran`da Uretilen ve Kullanilan arabalar ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    KuRBaN
    Özel Üye
    Reklam

    İran`da Uretilen ve Kullanilan arabalar

    Reklam



    İran`da Uretilen ve Kullanilan arabalar

    Forum Alev
    Ilk once iran araba sektoriyle ilgili bir kac bilgi:

    Iranda uretici firmalar:Iran Khodro – Iran Khodro disel( Iran Khodro + Khavar Co.) – Saipa – Saipa disel (Saipa + Iran Kaveh Co.) – Pars Khodro(Eski Cip Co.) – Shahab Khodro – Kerman Khodro – Kish Khodro – Raniran – Zamyad – Morattab – Bahman Co. (Mazda Co.) – Kish Khodro – Zagross Khodro – ITM Co.*
    (bir kac firma daha var)
    Bilgi: Khodro = Araba (farsca)

    Yokardaki ureticiler Araba,kamiyon, Minibus, Otobus,Tir,Ambulance uretiyorlar

    Bildiginiz gibi Iran 2008 statistiklerine gore dunyanin en buyuk 10. araba ureticisidir.
    Iran Khodro iranin en buyuk ve Dunyanin da 15. araba Ureticisidir ve gecen yil 542.000 araba ve 20.000 yakin ticari arac uretmistir.Iran Khodronun amaci 2011 yilinda, 1.100.000 araba uretimidir.IKCO Brand acisin`dan IKO ulkelrinin brand`leri arasinda 3. siradadir

    Diger Ulkeler yapimi araclar irana girebilmek icin 100 % yakin bir vergi ve … vermelidirler.
    Mesela bir araba dubai de 20.000 $ satildiginda iranda yaklasik 42.000 $ satiliyor. Iranda uretilen yabanci araclara kolaylik saglaniyor.

    Iran khodro`non kisa tarihcesi:
    Iran khoro fabrikasinin 1. (ana) sitesi Tehran`da buluniyur, 2. ve 3. siteler Tabriz ve Mashhad da bulunmaktadir(tabriz sitesinde bu yilin sonuna kadar(Iran yili) 135.000 arac uretimi hedefleniyor).
    Iran Khodro ve Saipa Co. iran`da bir cok bayi ve servisi vardir(650 yakin),dunya`da da 166 servis ve bayisi bulunmaktadir.
    Iranin 2. araba ureticisi Saipa Co. dir. son yillarda saipanin satis ve uretimi Iran Khodroa cok yaklasti.

    Tabriz bir sanayi sehridir,ozellikle agir sanayi, Iranda uretilen arabalarin buyuk yansanayi kismi tabriz`de uretiliyor.onun icin IKCO`nin tabriz sitesi cok buyuk bir onem arz ediyor. Ayrica tabriz de Buyuk bir tractor ureten fabrika var




  2. 2
    KuRBaN
    Özel Üye

    --->: Iran`da Uretilen ve Kullanilan arabalar

    Reklam



    Peykan
    Hakkinda ilk Yazacagim araba,Iran`da en sevilen, 2 nesil iranlinin hayatina giren ve onlarinan yasamis,40 yila yakin uretilen ve Iran yolarinin fatihi olan Peykan dir.

    Peykan Iran araba sektorunun dogmasina sebep oldu ve devrim den sonraki yillarda iran araba sektoronu iflastan kortaran araba oldu.

    Peykan 1967 Hilman Hunter dayali bir aractir,Iran Khodro Co. (eski Iran National) bu araci 38 yil Uretti ve 15 mayis 2005 tarihinde iran devleti Iran Khodro`a 310 milyon $ odeyerek bu arabanin uretimini dordurdu. Dordurma nedenlerin`den bir kaci:
    1- Yarattigi hava kirliligi
    2- Benzin tuketimin yuksek olmasi
    3- Eski dizayni
    4- Arabanin guvenliginin olmamasi (ABS,Air bag ve …)
    ……..

    Iran`da peykan`lari her yerde gorebilirsiniz,halk arasinda cok yaygindir.Bir zamanlar polis araci olarak da kullaniliyordu ama simdi hic yok(son yillarda polis araci olan Peykan hic gormedim).Peykan`lar iran`da Taksi olarak da kullaniliyor,ama son yillarda iran devleti eski araclar`la birlikte eski peykanlari da toplamaya calisiyor ve halka yeni arabalar veriyor (bazi avantag`lar vererek)

    Iran Khodro 38 yilda 2.3 Milyon Peykan uretmistir. Simdiler`de Peykanin uretim hatti Sudan`a satilmak isteniyor(yada satildi).

    Bazi teknik bilgiler (Peykan 1600):

    Motor:

    Configuration: 4, In-line
    Valvetrain: 8 OHV
    Displacement: 1598 cm3
    Power: 48 kW (DIN) 5200 rpm
    Torque: 110 Nm (rpm) 3200 rpm
    Compression Ratio: 7.8
    Transmission:
    Gear Type:4 Manual
    Top Speed:km/h 140
    0-100: 14.3 s
    EPA City / Highway: 9.1/100km

    Son olarak bu aracin uretimini durduruldugunun heberini alan cogu iranli uzuldu (belki gecmisini hatirlayarak) az bir kisim da sevindi ve bu torende iran sanaii ve maden bakani su sozleri son uretilen peykanin kâpútunun uzerine yazdi:

    "Peykan bir arrabeydiki (Eski araba – At arabasi) Iranin araba sektoru bu aracin sirtinda gelisti ve simdi muzeye gidiyor ta ki Bu sektorun gelismesini oradan izlesin"

    Ishag jahangiri – Iran sanaii ve maden bakani

    1384/02/25 (Hicri $emsi yili, Iran yili)



    Peykan Pickup (Hala Uretiliyor):


    Hilman Hunter:


    Peykan uretim Hattinin kapanis toreni:
    Ortonun ustonde "Khoda Hafez Peykan" yani: "gule gule peykan" yaziyor (farsca)



    Plakanin yerinde "Akharin Peykan" yani "Son Peykan" yaziyor (farsca)



    Iran Sanaii ve maden Baknainin El yazisi:




    Eski Arabalarin Yenilenme Progesi:
    eski Peykan taksiler Yeni samand ve Pride taksiler le degistiriliyor:

















  3. 3
    KuRBaN
    Özel Üye
    Pride

    Bu arac ilk once ABD`nin Ford fabrikasi tarafindan Siesta adiyla 3 akpili ve hatchback olarak tasarlandi,daha sonar Korenin Kia fabrikasi bu aracin lisansini Ford`dan aldi ve Iranin Saipa fabrikasini 1993 yilin`da Strategik ortagi ve OrtaDogu uretim mekezi oalrak belirledi, Bu arac iranda degisik Modellerde uretiliyor,bunlarin bir kaci: Nasim – Nasim safari (station) – Saba – Saipa 141 – Saipa 132. Saipa Co Suriye ve Venezuella`da Pride`in uretim hattini kurmos dorumda ve bu sayinin 2.5 yilda (1390`a kadar – Iran Yili – Hicri Semsi) 5 ulkeye ulasmasi bekleniyor. Saipa Co. bu aracin uertimini (iran`da) 2011-2012 kadar (1390 – Iran yili) sona erdirecek. Simdi bu arabanin bazi modelleri Suriye,Guney Kore ve bazi diger ulkelere Ihrac ediliyor. Simdi iran`da Pride`lar daha cok 2 yakitli oalrak uretiliyor (Benzin ve CNG).

    Pride iran`da eski arabalari degisim progesini`de en iyi alternative olarak belirlenmis dorumda.
    Bu araba peykanin uretim durdorulmadan once son yillarda uretim sayisi peykani gecmisti.Bu araba daha cok dar gelirli kesimlere hitap ediyor (fiyati yaklasik 9000 $).Ilk yillarda arabanin parcalari daha cok Kore`de uretiliyordu ama simdi tumune yakini Iran`da uretiliyor.
    Pride gencler arasinda da cok popular ve cogu genc pride`larini cok paralar ahrcayarak modifiye ediyor.Bazilari 6000 – 7000 $ para harcayarak arabasini modifiye ediyor (arbanin degeri 8500 - 9000 $)

    Not:Iran Trafik polisinin dedigina gore Pride Iran`da (hala uretilenler arasinda) Guvenigi en az olan arabadir.

    Teknik ozellikler:
    Saipa 141 (EN):
    SAIPACORP Saipa141 details
    Saipa 132 (FA):
    SAIPA
    Pride Saba (EN):
    SAIPACORP Pride SABA details
    Pride Nasim (EN):
    SAIPACORP Pride NASIM details

    Resimler ve Videolar:
    Saipa 132 (GTX):
    Bu Arabadan 2.000.000 adet uretildi ve 500.000 Guney koreye ve 50.000 Suriyeye ihrac edildi:











  4. 4
    KuRBaN
    Özel Üye
    Peugeot 206

    Iran ve peugeot`un Strategik isbirligi 20 yil oncesine dayaniyor,Peugeot`un iran`da 206 – 206 SD – 405 – Pars – Roa modelleri uretiliyor,yakin bir zamanda 407 lerin`de iran`da uretimi soz konusu (Ilk asama`da iran`a ithal edilecek daha sonar da uretilecek). 206 lar 2000-2001 yilindan beri iran`da uretiliyor,206 modelleri simdilik Tahran (ana fabrika) ve Mashhad`de uretiliyor (Mashhad`de uretilen 206 lar daha cok orta asya – rusya ve kafkas`lara ihrac ediliyor.

    206`lar iran`da 6 tip (model) de uretiliyordu ama simdilik sadece 4 tip de uretiliyor (2,3,5,6 tipleri), Bu tiplerin farki motor, electronic sistemleri, ic donanim,vites,firen ve… lerde. Mesela 1 ve 2 tip ler`de ABS firenleri bulunmiyor, bazi modellerde ic donanim, digital kilima sistemi ve …. Bulunmiyor. Modellerin fiyatlari da modele gore artiyor.Simdi 206 2.tipi iran`da yaklasik 14000 $ ve 6. tip yaklasik 19000 $. Bu araba 30.000 Km garntiyle satiliyor.

    Bu araba`da gencler arasinda cok populer,ve cogu gencler 206`larini modifiye edip ve kac bin dolarlik muzik sistemleri takip oyle kullaniliyorlar.Bu araba da iran`da uretilen diger arabalar kimin 2 yakitli olarak`da uretiliyor.

    Iran`da uretilen Peugeot 206`larin teknik ozellikleri:
    Iran Khodro Industrial Group:206

    Resimler:










  5. 5
    KuRBaN
    Özel Üye
    Iran Yapimi Mercedesler:
    Iran`da Mercedesler 2004 yilindan itibaren TopKhodro Co. de uretiliyor,Top khodro Iran Khodro Disel`e bagli bir fabrika ve iranin karaj sehrinde boluniyor,bu fabrikanin hisselerinin 100% Iran Khodro Disel`e ayit (Iran khodro disel Iran Khodronun (IKCO) yan fabrikalarin`dan biri. Iran ve DaimlerChrysler`in isbirligi uzun yillara oncesine dayaniyor (tijari arac uretiminde) ve bu tijari araclarin motorunu DaimlerChrysler lisansi altinda Idem fabrikasi (DaimlerChrysler Idem Co. bir miktar hissesine sahip) ueretiyor,Idem Ortadogunun En buyuk motor ureticilerinden dir. DaimlerChrysler onayi halin`de bu modellerin parcalarinin 40% iran`da uretilecek.Bu fabrikanin buyuk sorunlarin`dan biri DaimlerChrysler`in Amerika tarafi,Iran`da yatirima bazi sorunlar yaratiyor.
    Simdi iran`da mercedesin E200 K – E280 – E350 – E500 – E63 AMG modelleri uretilip ve satiliyor (E500 ve E63 AMG lerin iran`da uretildiginden tam olarak emin degilim,Belki Sadece satiliyor,Daha cok arastirmam gerek), Yakin zamanda C Class Serisinin uretimi baslayacak.

    Bilgi:Idem Co. Tabriz de boluniyor,Iranin Agir Sanayisinin buyuk bir bolumu Tabriz`de.

    Resimler:













  6. 6
    KuRBaN
    Özel Üye
    Her seyden once gecen yazida yazmayi unuttum,Iran halkinin cogu en saygi ve sevgi doydugu Brand,Mercedes dir Bu konu devlet korumlarin`da gorebilirsiniz
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Birazda iranda kullanilan arabalara bakalim.ilk once iran Polisinin kullandigi arabalarin resimlerini koyacagam,elimde bu konuyla ilgili cok resim var ama size sikici gelebilir ona gore guzel resimleri buraya koyacagim.Ama ondan once iran polisi hakkinda bazi bilgiler veriyim.
    Iran`da arac sayisi fazla,ayrica iranlilar kurallara pek uymazlar,burada toplu tasima arabaliri kullanmak gelismis ulkeler kadar yaygin degil,herkes kendi ozel arabasini kullanmak istiyor,statistiklere gore iranlilar Avruopa halkina gore sehir ici ve disi 7 kat daha fazla sefer yapiyorlar (*kaynak:iran trafik polisi) ayrica benzinin ucuz olamasi da bu tarfik ve seferlerin artmasina sebep oliyor.
    Bilgi:Iranda benzinin litresi 100 tumen yani = 0.11 $ ,devlete maliyeti de her litreye 600 toman,aradaki bu farki devlet odiyur,Iran dunyanin en fazla benzin tuketen 10. ulkesi,son zamanlar da devlet bu tuketimin onune gecmek icin,benzine kota koydu,ozel bir arac ayda sadece 120 litre ala biliyor,devlet araclari 300 litre, benzin tuketen taksiler 900 litre,dogal gaz tuketen taksiler 150 litre.Serbest benzinin fiyati ise 400 tumen yaklasik 0.4 $. Gecen aydan itibaren Luks arabalara da sadece serbest benzin satiliyor, bu arabalar iranda ureytilen 2000 Cc uzeri ve ithal edilen 1300 Cc uzeri arabalardir.
    Iran Kaza Sayisi ve kazalar`da olenlerin sayisi acisindan dunyanin 1. ulkesi,Yollarin sartlari iyi,bu kazalarin sebebi daha cok insan hatasi (asiri hiz,uykusizlik ve…) Son yillarda iran polisi ehliyet almani da zorlastirdi,ayrica ehliyet alan bir kisi 1 yil boyunca deneliyor ve ondan sonar 5 yillik ehliyet alabiliyor,5 yillik ehliyet olan da bazi – poanlar aldiginda (bir miktara kadar) ilk once 1 ay daha sonar da tomunden ibtal ediliyor.
    Ona gore Iran trafik polisinin cok agir gorevleri var daglik sartlar ve buyuk yuz olcomu sartlari daha da zorlastiriyor.Iran polisi son yillarda son teknologileri kullanmaya caba gosteriyor.benim kendi dusuncem iran trafik polisi isini duzgon yapiyor.
    Bilgi:Resimle`deki polis arabalarin renkleri:
    Mavi: Trafik polisi
    Yesil:Polis
    Siyah: Ozel Polisler
    Sade arabalar (Isik,yazi ve... yok, hatta uniformalari da farkli): Otoban polisleri
    bu kadar cok yazmamin sebebi aziz turk dostlarimiza iran sartlarini daha iyi tanitmak ve Bazi kocuk detaylari anlatmak.
    Ilk once Bir kac eski iran Polis arabasi (belli ki mercedes iran polisin`de bir aliskanlik):






    Iran polisi cok sayida marka ve model arac ve motor kullaniyor,bulabildigim kadar sizlere bu arabalari koyacagim,ama mutlaka bazi marka ve modeler elden kacacaktir.
    Iran polisinin major arabasi mercedeslerdir,Iran polisi C200 – C240 (sehir icinde) sehir disinda E240 ve E320 modellerini kullaniyor (yanilmiyorsam kac yil once ilk etpta 6666 mercedes alinmisti)
    Son yillara Xantia - Samand LX – Peugeot 206 hatta Logan (L90) arabalari da kullanilmaya baslandi.
    Resimler: (1. Bolum):














  7. 7
    KuRBaN
    Özel Üye
    Resimler (2. Bolum):





    Tehran Trafik Kontrol Merkezi:



    otobanlar`da yeni kameralar,resimde gorundogu gibi soruculer plakalari degistirmisler ama...

    206 - Samand LX:



    Iran trafik polisinin generali (Royaniyan) ve IKCO nun genel muduru (Mantegi):

    Next Posts: Iran`da kullanilan polis motorlari ve...

    Resimler (3. Bolum):








    Otoban polisleri,yeni korulan bir birimdir,bu polisler trafik polislerden farkli olarak silah kelepce ve ... de tasirlar ve ozel egitimlerden de girilmisler.Yollarda arabalari farkedilmez genellinke Xantia,Samand ve 206 kullanirlar,Bu birim Iran Yollarin`da cok etkili hale gelmis dorumuda, Bu polislerle ilgili programlar ve videolar sikca Devlet TVsinden yayinlaniyor ve bazen cok ilginc olaylar da meydana geliyor (Videolari koyacagim)






  8. 8
    KuRBaN
    Özel Üye
    Iran Polisi tarafin`dan kullanilan motorlar (1. Bolum):












    Iran Polisi tarafin`dan kullanilan motorlar (2. Bolum):




    [SIZE=3]Dag Polisinin goreve baslamasinin ilk gunu, 1. Resim Tahran polisinin eski genel muduru Talaie :








  9. 9
    Osmanlı Torunu
    Özel Üye
    ilkleri berbatti mercedesler irandadami uretiliyor sagol bilgi icin ve resimler iicin emege saygi

+ Yorum Gönder
morattab khodro,  iranda motorlu araç sayısı,  pars iran arabası
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi