Drama ornekleri

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden Drama ornekleri ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Ziyaretçi

    Drama ornekleri





  2. 2
    ENGİN
    Özel Üye





    Cevap: Eğitici Drama Etkinliklerine Örnekler:

    1.Müzik Eşliğinde Farklı Selamlaşmalar:
    Çocuklar müzik eşliğinde odada serbestçe dolaşırlar. Lider müziği kestiğinde
    hemen yanındakiyle farklı şekilde selamlaşılır.Tokalaşma,el içlerini
    birbirine vurma,burnunu birbirine sürtme,ayakları,dizleri,sırtı birbirine
    dokundurma vs şeklinde olabilir.
    Drama çalışması bitince değişik selamlaşma çalışmaları beraberce
    hatırlanır,ne hissedildiği hakkında konuşulur.
    2.Ayna Ol
    Hafif bir müzik açılır ve karşılıklı durulur.Lider ne yaparsa diğeri de aynı
    hareketi yapmaya çalışır.Belli bir süre sonra lider değiştirilerek çocuğun
    lider olmasına olanak sağlanır.
    3. Fırça Nerde?
    Çocuğa önünde duvar olduğunu varsayması söylenir. “Yanımıza bir kutu kırmızı
    boya alıyoruz ve ellerimiz fırça olsun. Bu duvarı boyayalım” denir. Çocuk
    ellerini fırça gibi kullanarak duvarı boyuyor gibi davranır.Sonra fırça
    temsili olarak yıkanır.”Şimdi de yanımıza sarı boya alıyoruz,bu sefer de
    ayağımız fırça olsun,kırmızı duvarı sarıya boyayalım” denir.Çocuk bu sefer
    de ayağını fırça gibi kullanır.Duvarı boyamaya
    başlar.Sırayla,dizler,dirsekler,sırt,popo gibi vücut bölümleri fırça olarak
    düşünülür ve duvar her seferinde değişik renge boyanır.
    Drama çalışması bittiğinde çocuğa en çok hangi fırçayı sevdiği, başka hangi
    vücut bölümleri fırça olarak kullanılabilineceği ve drama çalışması
    sırasında neler hissettiği sorulur.
    4.Sırt sırta Dans
    Sırt sırta gelecek şekilde grup olunur ve müzik eşliğinde temas kaybetmeden
    dans edilmeye çalışılır. Müziğin temposu değişken olursa daha zevkli olur.
    Drama çalışması sonunda çocuğa ne hissettiği sorulur,hangi tempoda
    zorlandığı ve hangi tempodan zevk aldığı hakkında görüşleri alınabilir.
    5.Bir şey Tut
    Çocuğa mavi renkli bir şey tut denir ve çocuk o sırada odada bulunan mavi
    renkli herhangi bir şeyi tutar. Bu oyun değiştirilerek “kulak tut,başparmak
    tut,kalem tut,üçgen tut,kare tut” şeklinde değiştirilerek de oynanabilir.
    6. Köfte Kızartma(Grup oyunu)
    Çocukların bazıları kıyma bazıları karabiber, tuz, salça, bazıları ekmek
    içi, bazıları tava, bazıları da yağ olur. Lider olan kişi aşçı rolünde tüm
    malzemeleri bir araya getirip malzemeleri yoğurur gibi yapar. Çocuklar bu
    arada birbirine karışır.Sonra köfteleri alıp tavaya koyar yağla birlikte
    kızartır gibi davranır.Aaa bakın köfteler nasıl ses çıkarıyor der.Çocuklar
    cızır cızır sesler çıkarırlar.Sonra köfteleri tabağa koyup yemeye başlar.
    Bu drama örneği az çocukla daha basit bir yemek şeklinde oynanabilir.Örneğin
    makarna ve tencere,peynir ve ekmek vs gibi.Çocuk makarna,kocaman bir leğen
    de tencere olabilir.Lider anneyse bazen çocukla rol değişimi de yapmalıdır.
    Drama çalışması sonunda çocuklara neler hissettikleri sorulur,hangi rolü
    daha çok beğendikleri sorulur.Yemeği yaparken hangi malzemeleri
    kullandıkları hatırlanır.
    7. Mısır Patlatma Oyunu
    Bu oyundan önce lider çocukla birlikte mısır patlatırsa oyun daha anlaşılır
    hale gelir.Lider olan kişi çocuğa mısır olduğunu söyler ve çocuğu ateşin
    üzerindeki tencereye koyuyor gibi yapar.Lider tencereyi salladıkça mısırlar
    da sallanır.Biraz zaman geçince ateş hızlanır ve mısır yavaş yavaş patlamaya
    başlar.Patlayan mısır kendini yere atar.
    8. Bu Nedir?
    İçi görünmez bir torbanın içine değişik eşyalar konur ve çocuğun gözünü
    kapatarak bu torbadan bir eşya seçmesi istenir.Çocuk dokunarak eşyayı
    bulmaya çalışır.Bildiği zaman gözü açılır ve bu eşyayı başka ne olarak
    kullanabiliriz diye sorulur.Örneğin eşya bir kalemse bu kalemi diş fırçası
    olarak kullanabiliriz,dudağımızın üzerine koyarak bıyık yapabiliriz vs gibi.
    Bu torbanın içindeki eşyalar çıkarılıp halının üzerine konur,çocuğun gözleri
    bağlanır ve eşyalardan biri çıkarılır.Çocuğun gözleri açılır,hangi eşyanın
    saklandığı sorulur.

    9. Ormanda Gezinti
    Çocuğa Ormanda bir gezinti oyunu oynanılacağı söylenir. Önce yatakta
    uyunuyor gibi yapılır.Saat çalar,erkenden kalkılır.Eller ve yüz yıkanır gibi
    yapılır.Güzel bir kahvaltı yapılır.Dişler fırçalanır.Yanımıza yiyecek bir
    şeyler de alalım denir ve yola çıkılır.Odanın içinde yürünmeye başlanır.Dar
    bir yol,bir dere,tahta bir köprü,yapraklı bir yol,bir dağın etrafı geçilir
    gibi davranılır.Bir odada oturulup dinlenilir.Getirilen yiyecekler çıkarılır
    ve yenir gibi yapılır.Sonra gezintiye devam edilir.Akşam olunca eve
    dönülür.Eller ve yüz yıkanır diş fırçalanır ve iyi geceler dileyip yatılır.
    Çalışma sonunda ormanda gezintinin hangi kısmının daha fazla sevildiği
    sorulur, nerelerden geçildiği hatırlanır.Yollardan geçilirken neler
    hissettiği sorulur.







  3. 3
    ENGİN
    Özel Üye
    Isınma Çalışmaları :

    Önce serbest sonra komutlu yürüme: Yukarı uzanma, ayak ucunda yürüme, topuk ile yürüme, ayaklar içe - dışına basılarak yürüme, popo çıkarılarak yürüme, sekerek yürüme.

    Halka şeklinde durulur. Ayaklar kapalı olarak; Ayak ucunda yükselme, diz çekme, ayaklar omuz hizasında açılarak başı öne – arkaya – sağa-sola hareket ettirme, dik duruş, eğri duruş, kollar yana sarkıtılarak yorgun duruşu, yana eğilmeler, ayak ucuna ellerle dokunmalar, popoya ellerle vuruşlar, kalçayla dairesel hareketler...

    Sağa dönülerek tek sıra olunur. Küçük adımlarla koşulur. Lider elini bir kez çırpar. Ters yönde koşmaya devam edilir. İki defa çırpınca kendi etrafında iki kez dönüp, koştuğu yönde koşmasını sürdürmeye çalışır. Ayaklar kalçaya vurdurularak koşmaya devam edilir. Yavaş adımlarla yürünür. Sağ ayak karına 20 kez çekilerek yere indirilir. Ancak hiç yere basılmaz. Sonra sol bacağa geçilir. Kollar kullanılarak üç kez derin nefes alınarak nabız atışları kontrol edilir.

    - TANIŞMA TOPU OYUNU : Yere oturulur. Bir küçük top ya da top şekil verilen kağıt oyun aracıdır. Kendi ismini elinde top olan oyuncu söylerken, bir taraftan grup oyuncularından birinin gözünün içine bakarak topu ona doğru fırlatır. Bütün oyuncular oyuna katıldıktan sonra oyunda değişiklik yapılarak bu defa kimin ismi hatırlanıyorsa onun ismi söylenerek top ona atılır.

    Farklı hareket, jest ve mimiklerle kendini tanıtma oyunu ile devam edilir. Örneğin : İsmini ritmik hareketlerle söylerken ellerini şıklatma, el çırpma, ayağa kalkarak selam verme, kollar ile hareketlerle isim söyleme gibi...

    İkişer eş olunur. Basit cümlelerle eşine herkes birbirini tanıtır.

    Dörtlü grup oluşturulur. Eşler karşılıklı değiştirilir. Bir az önce eşinden dinlediklerinin kendine ait bilgilermiş gibi yeni eşine anlatır.

    DUYDUKLARINI HATIRLAMA : ( Dönüt verme ) Grup lideri ve tüm grubun diğer üyelerine son duyduğu kişiye ait özellikleri kendi özellikleri


    s.2

    gibiymiş gibi anlatma çalışması ile dikkat geliştirme, doğru hatırlama ve algılama çalışması yapılır.

    RESİM ÇEKELİM : Bulunulan mekana ait 3 fotoğraf çekilmesi istenir. Resmini çeken oturur. Mekanı anlatan dip notlar ve neden o mekanın fotoğrafının çekildiği fotoğrafçılar tarafından açıklanır. ( Mekana uyum, dikkat ve güven çalışmasıdır. )

    İNSAN RESİMLERİ ÇEKELİM : Ayağa kalkılır. Gruptan 3 kişinin fotoğrafının çekilmesi istenir. Bu işlem yapılırken başka fotoğrafçıların kimin resmini çektiklerinin anlamaması gerekmektedir. Neden o kişilerin resimlerinin çekildiği fotoğrafçılar tarafından açıklanır. ( Sosyometri )

    KAYNAŞMA ÇALIŞMASI : Bir ebe seçilir. Herkes mekana dağılır. Ebe bir diğer kişiyi ebelemek isteyince en yakınındaki kişi ile sırt sırta verilir. El ele tutuşulur ya da kol kola girilir. Böyle bir pozisyonda ebe onu yakalayarak ebe yapamaz. ( Bireylerin birbiri ile yakınlaşmasına yarar. )

    NEFES ÇALIŞMASI : Derin derin, sık sık nefes alıp verilir. Ritimli nefes alınıp verilir. Çiçek koklanır. ( Hayali ) Doğum günlerinin olduğunu düşünülmesi istenir. Derin bir nefes alınır. Öne doğru belden 90’ açı yapılarak öne eğilerek nefes verilir. (Mum söndürür gibi...)

    PAYLAŞMA, BİREYİ İKNA ETME ÇALIŞMASI : İkili eş olunur. Eşlerden biri eline para alır. O para onundur. Diğerinin amacı o parayı elde etmektir. Çünkü o para onun için hayati önem taşımaktadır. Eş çeşitli yollar kullanarak parayı elde etmeye çalışacaktır. Oyun rol değişimi ile devam eder.
    Değerlendirme : Oyun sonunda neler hissedildiği, parayı elde etmek için hangi yollara başvurulduğu değerlendirilir.

    Rahatlama Çalışması :

    Klasik müzik eşliğinde özgünce dans edilir. Sonra eşleşilerek dansa devam edilir. 3. aşamada ritme uyularak dans edilir.

    - Tüm vücut yere temas edecek şekilde sırt üstü yere yatılır. (Göz kapatılmayabilir. ) Klasik müzik çalınır. Küçükken bizde iz bırakan bir hikayenin düşünülmesi istenir. Müzik sesi kapatılırken yumuşak bir ses tonu ile yavaşça oturulması istenir. Sıra ile düşünülen hikaye ve neden o hikayenin hayatımızda kalıcı iz bırakmış olabileceği yine kendisi tarafından açıklanır. (Çocukluğa dayanan korku, kaygı, sevinç, üzüntü gibi duyguların açığa çıkarılması amaçtır. Bu çalışma ön hazırlık çalışması olarak ta kullanılabilir. )

    s.3

    - 5 –6 kişilik gruplar oluşturulur. Her grup kendi arasında bilinen bir masalı seçerek rol dağılımı yapar. Masal dramatize edilerek oynanır.

    - KURT - KUZU OYUNU : Daire olunur. El ele tutuşulur. Kurt halkanın dışına çıkar. Kuzu içerde kalır. Değişiklik : Kuzunun halkanın dışına çıkması yasaktır. Kurdun içeriye girmemesi gerekir. Girdiğinde kuzunun yakalanmama şansı yoktur. ( Üstün dayanışma sağlamak için uygulanabilecek oyundur. ) Yine oyunun sonunda değerlendirme yapılır. Kuzunun yakalanma nedenleri ve yakalanmaması için nelerin yapılıp –yapılmaması gerektiği tartışılır.

    - NELER GÖRDÜM ? : Pencereden dışarıya belirli bir süre bakılır. Eğer grup üyeleri yazı yazmayı biliyorsa kağıda not tutabilir. Bilmiyorlarsa gördüklerini akılda tutarlar. En fazla kimin not tuttuğu araştırılır. Okuması istenir. Ya da parmakları ile sayarak söylerler. Diğer üyelerin söylenenden farklı olarak gördüklerinin neler olduğu araştırılır. Bir sonraki birey önceden söylenmiş nesneyi söylememeye özen gösterir. Değerlendirme : Söz almayanlardan neden söz almadıkları sorulur. Ortak görüşün olduğundan bahsederek söz almama nedenini açıklar. Farklı özelliklerin görüldüğü bunun aynı yere bakıldığı halde neden farklı şeyler görülmüş olabileceği tartışılır. (Bakılan nesneyi fark edebilme, ayrıntıyı bulma çalışması. )

    NESNEYİ DOKUNARAK TANIMA OYUNU: İçi görünmeyen torbaya herkes bir nesne koyar. Diğer üyelere göstermez. Ya da lider bu seçimi kendisi önceden yaparak hazırlar. Oyuncular çember olarak yan yana yere oturur. Lider herkesin gözlerini kapamasını ister. Sıra ile oyuncuların eline, belirli sayıdaki nesneler verilir. Oyuncu dokunarak tanımaya çalıştığı nesneyi sağında oturan arkadaşına uzatır. En son oyuncuya gelen nesne, lider tarafından alınarak tekrar torbaya koyar. Oyuncular tahmin yürüterek nesnenin adını söylerler. Adı söylenmeyen nesne olup olmadığı, kaç tane nesneye dokundukları sorulur. Poşet yere boşaltılır. Görmeleri sağlanır. Yanıtlarının doğru olup olmadığına yine kendileri karar verirler. ( Tanımlama, algılama, düzgün cümle kurma becerilerini geliştirme oyunudur. )

    - YENİ BİR ÖYKÜ OLUŞTURMA : Üçlü gruplar oluşturulur. Yerdeki nesnelerden birini, oluşturulan grupların liderleri seçerek gruplarına geri dönerler. Nesne ile ilgili bir öykü oluşturulur. Roller paylaşılır. Nesneyi, seyredenlerin tanımasını sağlayacak öykü dramatize edilir. ( Sosyal gelişim: Sorumluluk alma, aldığı sorumluluğu yerine getirme, bireyler arası iletişim ve estetik duyguların gelişimi. )

    - Rahatlama Çalışmaları :
    Serbest dolaşılır. Sırt sırta eşli grup oluşturulur. Eller tutulmaz. Konuşulmaz. Klasik müzik çalınmaya başlar. Sırtlar ayrılmadan, elele tutuşmadan özgün dans edilir. Arada istenirse eşlerden biri gözlerini kapatabilir. Diğeri dansı yönetir.

    s.4



    Isınma Çalışmaları :

    Derin nefes alınır. Bırakılır. 3 kez tekrarlanır. Önce başı öne, arkaya, yanlara hareket ettirerek boyun, sonra omuz ( bana ne bana ne ), bel, dizleri bükmeden ayak ucuna dokunma, zıplayarak kol – bacak hareketleri ( eller başın üzerindeyken bacaklar zıplayarak açılır, kollar yana indiğinde bacaklar zıplayarak kapatılır. ) Derin nefes alma ile kalp atışları normale getirilir.

    1. MENDİL KİMDE ? Yan yana bitişerek minderlere oturulur. Dizler hafif bükülür. Eller dizlerin altında tutulur. Ebe seçilir. Çemberin ortasına geçer. Ebe gözlerini kapatır. Lider mendili çocuklardan birinin eline verir. Ebe gözünü açar. Oyuncular ebeye hissettirmeden mendili elden ele dolaştırırken yakalanan yeni ebe olur.

    2. ELLERİMDEN BENİ TANI : Ayakta durulur. Eş seçilir. Eşler birbirinin ellerini dokunarak, bakarak incelerler. Bir süre sonra halka olunur. Ebe ortaya geçer. Gözlerini kapatır. Herkes yer değiştirir. Oyuncular ellerini ebeye uzatırlar. Ebe, dokunarak eşini bulmaya çalışır. ( Algı geliştirme. )

    3. EV – KİRACI OYUNU : Üçlü gruplar oluşturulur. İki çocuk el ele tutuşur. ( ev olurlar. ) Bir çocuk, iki çocuğun oluşturduğu halkanın ortasına geçer. Bu kiracıdır. 1 – 2 çocuk evsizdir. Bunlar ebedirler. Lider: ‘’1-2-3 kiracılar ev değiştir ‘’ deyince ebe ya da ebeler boşalan evlere girmeye çalışır. Açıkta kalanlar yeni ebelerdir. ( Düşünme, çabuk karar verme, kaynaşma çalışmasıdır. )

    4. NE KADAR DİKKATLİYİM? Serbest dolaşılır. Gezerken arkadaşlar incelenir. Liderin komutu ile durulur. En yakınında ya da arkada bulunan arkadaşla eşleşilir. Sırt sırta durulur. Görmeden eşini tarif eder. ( Saç biçimi, rengi, kıyafeti, çorap, ayakkabı vb... ) Sonra diğer eş tarif ederek oyun sürer. En iyi tarif eden eşli grup tespit edilir.

    5. HAMUR OYUNU : Oyuncular halka şeklinde yere oturur. Bir ebe ortaya geçip oturur. O HAMURDUR. Oyuncular hamura tek hareketle şekil verirler. Hamur değiştirilerek oyuna devam edilir.
    - Hamura bu defa duygu anlatacak biçimde durma pozisyonları oyuncular tarafından verilir.
    - Son kez iki hamur seçilir. İki hamur birbirleri ile bütünleştirilecek şekilde yine tek hareketle oyuncular hamura şekil verirler. ( Grupta kız – erkek kaynaşması için kullanılabilecek oyundur. )

    6. LİDER NE YAPIYOR ? Oyun; eşarp, oklava, 2lt’ lik pet şişe ile oynanabilir. Halka olunur. Oyuncular sağa dönerler. Ellerinde bu araçlardan birini alırlar. ( Aynı araç istenmelidir. ) En öndeki oyuncu liderdir. Lider

    s.5

    oklava ile hangi hareketi yaparsa arkasındaki oyuncuda onun önündeki oyuncuya bakarak aynı hareketi yapmaya çalışır. (Lider hareketleri yaparken bir taraftan da sağa doğru yürür.) Oyun lider değişimi ile devam eder.

    7. SİHİRLİ EL : A ve B eş olur. A, B ‘nin sihirli elidir. A sihirli eli ile, eşinin herhangi bir yerine dokunur. O bölge sihirlidir. ( Mıknatıs çekimi gibi. ) Elini nasıl, nereye hareket ettirirse B vücudunun o bölgesini elin hareketi doğrultusunda yapmaya çalışır. Bu kez B sihirli el olur. Teybe klasik müzik konur. Oyun bu şekilde sürdürülür. ( Hedef davranış: Başkalarının liderliğini kabullenme, mıknatısın da aynı şekilde çektiğini oyunla kavratabilme. )


    - Rahatlama Çalışmaları :

    Serbest yürünür. Lider: ‘’ İki adım at, karşında kim varsa ona sarıl. Kalp atışını dinle.
    Serbest yürümeye devam edilirken jest ve mimiklerle bir duygu anlatılması istenir. Heykel olunur. Hangi duyguyu anlattığı sorulur. Neden bu duyguya bürünmüş olabileceği sorularla araştırılır.
    6’lı grup oluşturulur. Lider gruplara birer duygu verir. ( Nefret, kin, sevgi, üzüntü, kaygı, korku...) Grup iş birliği yaparak bu duyguyu heykel olarak nasıl anlatacaklarını kararlaştırırlar. Her grup sıra ile kendilerine verilen duyguları jest ve mimiklerle heykel olarak anlatmaya çalışırlar.

    FARE OYUNU : Halka olunur. Lider gruba yerde fare olduğunu söyler. Fare ayaklarının altından geçen zıplar.

    GÜVEN YÜRÜYÜŞÜ : Eş seçilir. Kol kola girilir. Eşlerden biri gözlerini kapatır. Diğer eşin gözleri açıktır. Gözü açık olan eşini gezdirirken eşinin başkalarına ve çevredeki nesnelere çarpmasını engelliyerek gezdirir. Eşler rol değiştirir. Oyuna böyle devam edilir.
    A)Eş gezdirirken değişiklik yapılabilir. Örn avuç içleri teması ile yürüyüş, kollar arkada tutularak yürüyüşler gibi...
    B)Eşler ortak bir ses seçerler. Eşler ayrılır. Ebe olan eşini sesinden tanımaya çalışır.

    ( Bu oyun da kaynaşma çalışmasıdır. Başkalarına güven duymayı geliştirir. )

    ÇAMURA BATMA OYUNU : Oyun alanına oyuncular dağılır. Ebe seçilir. Ebe oyuncuları yakalamaya çalışır. Yakalanan çamura batmış olur. Ayağını açarak bekler. Oyunculardan biri ayağının arasından ebeye yakalanmadan geçerse, onu çamurdan çıkarmış olur. Ebenin amacı herkesi çamura batırmak, çamurdan çıkarılmayı engellemektir. Bunu başarınca yeni ebe seçilerek oyuna devam edilir.

    alıntıdır







+ Yorum Gönder
okul öncesi drama örnekleri 50 tane,  rahatlama çalışmaları örnekleri,  uyum çalışmaları örnekleri,  dramada konsantrasyon çalışmaları örnekleri,  konsantrasyon calismalarina ornekler
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi