Müzikte temel kurallar

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden Müzikte temel kurallar ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Ziyaretçi


  2. 2
    Ensar
    Özel Üye





    Cevap: Müzik temel kuralları ile yazı

    Merhaba, ben de dayanamadım bişeyler yazayım dedim. yani çok temel bildiğim bazı şeyleri basitçe anlatmak isterim. Öncelikle temel gamlar majör, minör, diminished, augmented, armonik minör, melodik minördür. bir parçanın tonunun ne olduğunu, gamın aldığı arızalar belirler. örneğin; C Majör dizesinde hiç bir arıza (yani diyez veya bemol) yoktur. bu yüzden parça ister Em akoruyla, ister Am akoruyla, isterse C ile başlasın. Hatta bazen FMaj ile başlayan parçalar bile var. Eğer parçada kullanılan hiçbir akorda arıza yoksa bu parçanın tonu C (do)’ dur. Zaten benim araştırmalarıma göre parçanın tonu söylenirken kimse Am veya Em demiyor. Çünkü bunlar akor ismi. Parçanın tonu C (do) dur. Yani başka bir deyişle ilgili minörü yerine Majör akor ismiyle söylenir. Şimdi, çok sevgili arkadaşım Emrah Karaduman’ın vermiş olduğu Ajda pekkanın unutulmaz Sardı korkular parçasının sonunda niye peki E majör oluyo diye soran arkadaşlara, parçanın sonunda tonalite armonik minöre geçiyor da ondan demem gerekiyor. Peki nerden anladım ? Jazz müziğinin en popüler kadanslarından olan V-I kadansı bu. Yani geçeceğin akora, o akorun 5. derecesinin dominant 7 akoruyla gidebilirsin. Bu ne demek peki ? yani diyelim C majör akoruna gideceksin. Ve şu anda da Dm desin. O zaman geçeceğin akor olan C nun 5. derecesi yani G tonunun dominant 7 lisiyle ( g-b-d-f) kullanabilirsin. Farkettiğimiz üzere zaten parçanın bir kısım akoru burdan geliyor.
    Peki armoniyi en basit yol ile nasıl kurarım? öncelikle akorun kök sesini mutlaka belli etmek gerekir. Örnek CMaj7 olsun (C-E-G-B)ya sen bastan basarsın ya da başka enstruman basıyorsa sen basmayabilirsin. bir parmağın boşta kalır. bu da daha çok genişlik için yer açar sonra 3. sesi . yani E. 3. derece en önemli derecedir. mutlaka basılmalıdır. çünkü akorun majör mü yoksa minör mü olduğunu belirtir. yerine göre sus2 ya da sus4 yapılabilir. ama onu yapıp yine E ye dönmenin tadından da yenmez tabi ) sonraki ses 5. derece. Yani G. bunu basmasan da olur. ama baktın sadece 2 ses basıyosun .yani kabak gibi sadece C akoru basıcaksın (c-e-g) o zaman hepsini bas. çünkü en az iki tane 3 lü basman lazım ki akor oluşsun. 5. derece vurguyu belirler. yani güç verir akora. genelde de geçiş akorlarında daha vurgulu basılır. jazcılar da genelde basmaz. şekil olsun diye değil bi sürü arızayı tek elle basamadıkları için sanırım ) neyse geldik artık 7. dereceye. o da B., 7. derece akoru iki türlüdür. bi maj7 bi de min7. bi de Dominant7 var asında ama o da min7 ile aynı. Sadece majör akorunda basılıyor. yani C7 = c-e-g-bb iken, Cm7 = c-eb-g-bb. burada 7 li ses yine aynı ama akorun biri majör biri de minör. neyse biz bizim akora dönelim. Maj7 de de 7. derece Bb değil de B alır. çünkü gam majör gamı. sayarsan 7. sesin B olduğunu görürsün. Minör akorda da minör gamını sayarken 7. ses Bb oluyor. Ama dominant da nerden çıktı dersen, yapmışlar işte renk olsun. Sen yine majör gibi gör ama 7 ye gelince Bb bas. hani gam dışına çıkıyosun ya jazzcı desinler .
    şimdi burada basit akor kurulumu var. buraya kadar klasik armoni oluyor. eğer 7 den sonra 9 11 ve 13 ya da arıza alan akorlar #5 #9 #11 b9 b5 b13 gibi, o zaman jazz armonisi başlıyor işte. bunlara Altered yada alternatif akorlar denir. Ve geçiş akoru olarak genelde V. derece akoru olarak kullanılır. yani ilk başta ajdanın parçadaki gibi .yani hani C ya giderken G7 bascaz dedik ya istersen sen G7 ye arıza bişeyler ekleyebilirsin. bütün 9 11 ve 13 lü akorlar dominant 7 li üzerinden basılır. yani sen diyelim C13 basacaksın. o zaman basman şart olan sesler, C (bascı da basabilir) - E (majörlüğü belli ettiği için mutlaka basılacak)- G (5 i salla gitsin, parmak boşalsın daha kaç ses daha var ) - Bb !..... (dominant 7 li . mutlaka ve mutlaka aman ha atlamayalım) - sonra A (13. ses yani) ; peki diyceksin ki A sesi koyunca C6 olmuyor mu ? Eğer Dom7 yi basmazsan oluyor. ama basarsan 13 oluyor. Bi de diyelim 9 lu akoru basıyorsun . dom7 üzerinden 9 u basman lazım ya (ve tabi 3. ses şart ); 11 basacaksan da yine dom7 ve 11 sesini bascan. ama bi güzel yanı var artık 11 bastıgın için 9 u da basma hakkın doğuyor. ya da 13 basacaksan yine dom7 ve 13 sesinin yanı sıra 9 ve 11 i de ekleyebilirsin. Renk olsun . o da senin tarzın olsun.
    Ha bi de altered akoru basmanın en kolay yolu da, söylemeden geçmeyeyim, diyelim G7 akoru yerine Galtered ( yani arızalı bişeyler) basıcan. o zaman G sesini ver bastan (bunu en kolay pianoda yaparsın )sonra bas pedala uzasın altta Dem versin , sonra sol elle mecbur basmak istediğin sesleri bas. yani 3 ve dom7 ( B ve F ) ,ters de basabilirsin daha güzel tınlıyor (F ve B) - ki buna da Tritone substitution denir ki tadında yenmez . bunu da artık sen araştır kardeşim. ve en son da G sesi hala basta tınlarken sol el de tritonu basmışken sağ el de boş durmasın. Yapıştır bi majör akor yani mesela E(e-g#-b); al sana jazcı akoru. aslında bunun kuralına bakarsan akorun adı G13 bemol9 oluyor ama bunda fazla takılma altere de geç.

    dilimiz sürçmüşse affola. yardımım olmuşsa eğer azcık ne mutlu bana. ben çok uğraştım bu kadar anlayabildim. Varsa hocalarım yanlışımı düzeltsin lütfen. öğrenmenin yaşı yok .
    sanatçı kalın arkadaşlar. sanatçı insanların içi çoşku kalbi de iyilik dolu olur. gidip kahvede harcamayalım vaktimizi







+ Yorum Gönder
müzik kuralları,  müzik kuralları nedir,  müzik kuralları nelerdir,  müziğin kuralları,  7 müzik kuralları
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi