Yunus emrenin allah ve insan sevgisi konulu sözleri

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden Yunus emrenin allah ve insan sevgisi konulu sözleri ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Ziyaretçi

    Yunus emrenin allah ve insan sevgisi konulu sözleri





  2. 2
    Galus
    Özel Üye





    Cevap: YUNUS EMRE’DE ALLAH VE İNSAN SEVGİSİ

    1. ALLAH SEVGİSİ :

    Bütün tasavvuf ehlinde olduğu gibi , Yunus Emre’de de Allah sevgisi en üst düzeydedir. Ve şiirlerinin başlica temasidir. Hemen hemen bütün şiirlerinde Allah sevgisi işler, aşik olanin sevgilisine duydugu hislerin daha fazlasini duyarak şiirlerinde bunu dile getirir:
    “Aşkin aldi benden beni , bana seni gerek seni,Ben yanarim dünü günü bana seni gerek seni.Yunustur benim adim, gün geldikçe artar oldum.Iki cihanda maksudum bana seni gerek seni”
    diyerek Allah’a karşi olan sevgisini iki cihanda bile tek istediginin Allah sevgisi oldugunu belirtir. Yunus Emre’de Allah sevgisi diğer şairlere benzemez. O söylemek istediği duyguların sade bir Türkçe ile söyler. Aşağı yukarı aynı zamanda yaşamış mevlana ; aynı duyguları eserlerle çevresine telkin ederken o sade bir anlatımla insanlara anlatmış duygularını. Allah aşkını her şeyin üstünde tutar. Hatta kendinin yerine içinde sadece Allah aşkının olmasını ister.:
    “İlahi bir aşk ver bana, kandalığımı (nerede olduğumu) bilmeyeyim.Yavu kılayım (kaybolayım) ben beni isteyüben bulmayayım”
    diyerek, Allah aşkini tamamen benligini sarmasini ister. Bu bakimdan adeta Allah sevgisini kendi benligiyle bütünleşip insanliktan siyrilmak ister. Ve bu bütünleşmeyi
    “Aşktir bu derdin dermani, aşk yolunda verem cani,Yunus Emre eydür bunu, bir dem aşksiz olmayayim”
    diyerek ebedi sürmesini ister. Bunun da gerçekleştigini yani Allah sevgisi ile bütünleştigini söyler bize Yunus Emre.
    "Beni bende demen bende degilim, Bir ben vardi bende benden içeri”
    derken öte yandan;
    “Yürür isem gönlümde söyler isem dilimde, Çalab (Allah) kendi nurunu gözüme tuş eyledi”
    diyerek bu isteğini gerçekleştiğini belirtiyor. Allah sevgisine ve Allah’a ulaşmada hiç bir engel tanimaz ve Allah katinda kiymetinin çok olduguna inandigi Hz. Muhammed’den tutunda Gözü yaşli Yakub (a.s)’a kadar herkesle birlikte Allah’ı ve Allah sevgisini çağırır. Burada Yunusun büyüklüğü bir daha ortaya çıkıyor. Öyle ki insanların dini önemli değildir. Ve bütün dinlerin semavi dinlerin ortak noktası Yüce Allah’tır. İşte yine Yunus Emre bütün dinlerle çağırıyor Allah’ı, aşkını ve sevgisini. Şu dizeler sanırım bunu çok güzel ifade ediyor:
    “Gökyüzünde İsa ile, tur dağında Musa ile,Elindeki asa ile çağırayım Mevlam seni.Derdi ökküş Eyyub ile, gözü yaşlı Yakup ile Ol Muhammed mahbub ile çağırayım Mevlam seni”..
    2. İNSAN SEVGİSİ :

    Yunus Emre her şeyden önce gönül insanıdır. Sevgi aşığıdır. Onun tek istediği sevgiye balı olan her şeydir. İnsanın ilk önce gönlüne önem verir. Bir gönül yıkmayı büyük günah sayar. Yukarıda da belirttiğimiz gibi Yunus Emre genel felsefesi insan ve aşk özellikle ilahi aşk üzerinedir. Günümüzde herkes bir demokrasi havarisi kesiliyor. Özgürlükler deniliyor, temel hak ve hukuk deniliyor. Yunus Emre bunu asır öncesinden halletmiştir. Çünkü “Yaratılanı sev yaratandan ötürü” diyerek bütün insanlığı bütün mahlukatı bütünü mevcudatı kısaca yaratılmış olan her şeyi sevmemiz gerektiğini söylüyor. İnsanların kimlikleri ve milliyetleri önemli değildir, hatta ve hatta dinleri de önemli değildir Yunus Emre için. Önemli olan yaratılmış olması ve onu da bir yaratanının bulunması yani Yüce Allah tarafından yaratılmış olmasıdır. İnsan değer verilmiş yaratılmıştır. İnsan ne kadar kötü olsa da ne kadar istemediğimiz düşmanımız olsa da Hakkın hatırı için Yaratanının hatırı için sevmek zorundayız, ve biz de bir yaratılmış olduğum z için sevilmek zorundayız. Zaten yine Yunus Emre “Sevelim sevilelim bu dünya kimseye kalamaz” diyerek insanın dünyada ki amacının ne olması gerektiğin açıklıyor. Sevmek Yüce Allah tarafından bize verilmesi en büyük nimettir. Yüce Allah’ı sevmekle kalmayıp ona aşık olmamız gerektiğini de söylüyor. Zaten şiirlerinde ana tema bu yöndedir. Aşksız insanın odundan farkı olmayacağın da söylüyor.
    Yunus Emre’de insanın dili dini önemli değildir.Yunus Emre için bütün insanlar birdir. Aynı gözle insan gözüyle bakılmasını ister. Bu bakımdan insanlar eşittir ona göre.

    "Yetmiş iki millete bir göz ile bakamayan,Şer’in evliyasıyla hakikatte asidir”

    der. Yine burada Kur'anı Kerim’in kardeşlik formülünü uyguladigini şu dizelerinden anlıyoruz:

    “Hakkı gerçek sevenlere, cümle alem kardeş gelir”..

    Kur'anı Kerim de “inanalar kardeştir” (Hucurat 10) diyordu. Yunus Emre ana hedefini ve dünyada ki amacını şöyle açıklar:

    “Ben gelmedim dava için, Benim işim sevi (sevgi) için”.

    İçinde bulunduğumuz şu hoşgörü ve barış ortamına çok muhtaç olduğumuz bu ortamda bu satırlar sanırım insanımızı kendisine gelir. Ortadan kin ve nefret duyguları kalkar da özlediğimiz aydınlık yarınlara bir an önce kavuşuruz.

    Yunus Emre Hoşgörü İle İlgili Sözleri - Yunus Emre Hoşgörü ile alakalı sözleri -
    Hoşgörü İle İlgili Sözleri Yunus Emre


    Yunus Emre her şeyden önce gönül insanıdır. Sevgi aşığıdır. Onun tek istediği sevgiye bağlı olan her şeydir. İnsanın ilk önce gönlüne önem verir. Bir gönül yıkmayı büyük günah sayar. Buda Yunus Emre’nin Hoşgörü ve insan ve aşk özellikle ilahi aşk üzerine verdiği önemdir.Yunus Emre bu Sevgiyi insanlara Hoşgörüyü yıllar önce dile getirmiş ve uygulamıştır. Çünkü “Yaratılanı sev yaratandan ötürü” diyerek bütün insanlığı Bütün yaratılmış olan her şeyi sevmemiz gerektiğini söylüyor. İnsanların kimlikleri ve milliyetleri önemli değildir, hatta ve hatta dinleri de önemli değildir Yunus Emre için.

    Önemli olan yaratılmış olması ve onu da bir yaratanının bulunması yani Yüce Allah tarafından yaratılmış olmasıdır. İnsan değer verilmiş yaratılmıştır. İnsan ne kadar kötü olsa da ne kadar istemediğimiz düşmanımız olsa da Hakkın hatırı için Yaratanının hatırı için sevmek zorundayız, ve biz de bir yaratılmış olduğum z için sevilmek zorundayız. Zaten yine Yunus Emre “Sevelim sevilelim bu dünya kimseye kalamaz” diyerek insanın dünyada ki amacının ne olması gerektiğin açıklıyor.

    Sevmek Yüce Allah tarafından bize verilmesi en büyük nimettir. Yüce Allah’ı sevmekle kalmayıp ona aşık olmamız gerektiğini de söylüyor. Zaten şiirlerinde ana tema bu yöndedir. Aşksız insanın odundan farkı olmayacağın da söylüyor

    Yunus’un öğretisi, insanları dostluğa ve kardeşliğe, birbirlerini anlamaya, birbirlerine zulmetmemeye, hoşgörüye, barışa ve sükûna çağırır. Samuel Huntington’un medeniyetler çatışması tezinin ağırlık kazandığı ve onu haklı çıkaracak bir takım nişanelerin görüldüğü şu zamanda, bu çatışmalardan ve dumanlı havadan kaçıp kendimizi Yunus’un deryasına bıraktığımızda, insanoğlunun aslından uzaklaşıp ve aşağıların aşağısına düştüğünü, sevgiden ve şefkatten ne kadar uzaklaştığını farkediyoruz. Ama yine de ümitsizliğe kapılmıyor ve bu sevgi, hoşgörü ve barış fakirlerini Yunus’un iklimine davet ediyoruz. Düşmanını bile dost gözüyle gören ve düşmanlığı içindeki düşmanlık duygusuna karşı kullanmayı öğütleyen Yunus ne güzel demiştir;

    Biz kimseye kin tutmayız ağyar dahi dosttur bize

    Nerde ıssızlık var ise mahalle vü şardır bize

    Adımız miskindir düşmanımız kindir bizim

    Biz kimseye kin tutmayız kamu âlem birdir bize

    İnsanları birbirine karşı emniyete, güvene ve asayişe, dürüstlüğe davet ederken, başkaları için tuzak kuran, fenalık ve kötülük düşünenleri uyarırken şöyle seslenir;

    Zinhâr gönül evinde tutma yaman endişe

    Berikiyçün kuyu kazan âkıbet kendi düşe

    İnsanoğlunu, şerre ve fenalığa sevkeden nefis ve şeytanı, en kuvvetli düşman olarak bilen Yunus, şayet kavga edilecekse düşman olarak nefsin yeterli olduğunu ifade ederken;

    Hakikate bakar isen nefsin sana düşman yeter

    Var imdi git nefsin ile vuruş savaş tokuş yürü

    Yunus, kendi mektebinin düsturlarını şiirlerinde tavsif ederken kaba-saba, insanlıktan nasibini almamış, ahlâk ve terbiyeden uzak kimselerin, kabalıkları hatta onların tecavüzlerinin dahi karşısında, İsa peygamberin Kitab-ı Mukaddes’te “sana bir kimse sille vurursa öbür yüzünü çevir” öğüdünde olduğu gibi davranmayı ve buna hiç aldırmamayı tavsiye eder;

    Dövene elsiz gerek sövene dilsiz gerek

    Derviş gönülsüz gerek sen derviş olamazsın

    Sevgi ve hoşgörüyü hayatına hayat yapan Yunus, bir gönül kazanmanın hacca gitmek kadar sevablı ve mühim olduğunu, gönül tahtında Allah’ın bulunduğunu ve bu makamın hiç bir surette incitilmemesi gerektiğini, kalp kırıp gönül yıkmanın Kabetullah’a zarar vermekle eşit, gönül yıkan kimsenin iki dünyadada bahtsız olacağını vurgularken şöyle seslenir;

    Aksakallı bir koca bilemez hâli nice

    Emek vermesin hacce bir gönül yıkar ise

    Gönül Çalab’ın tahtı Çalab gönüle baktı

    İki cihan bedbahtı kim gönül yıkar ise

    Yüz kez hacca vardın ise yüz kez kaza kıldın ise

    Bir kez gönül yıktın ise gerektir çekesin âhı

    Sorun bana aklı eren gönül mü yeğ Kâbe mi yeğ

    Ben eydürem gönül yeğdir gönüldür hakkın durağı

    Cennet maksadıyla yaşamını idame ettiren ve bu hedef için çaba sarfeden âdemoğluna, cennet sermayesinin bir gönlü tamir etmek ve bir kalp ele geçirmek olabileceğini nasihat eder. Bunu, diğer farz olan ibadetlerle aynı tutan Yunus, yetmiş iki milletin dahi elini yüzünü yıkadığını, suretin çok da mühim olmadığını siretin pak, niyetin halisliğinin önemini anlatırken, âşıklar, gerçek sevenler safına sadık bir insan olarak girmenin yolunun kalp çizgisinden ve gönül elde etmekten geçtiğini, hiç bir milleti birbirinden ayırmadan, onları yaratandan dolayı, teh-i kalpten sevmenin vücubunu hatırlatır. İbadet ve taatin de, ancak gönüllere karşı şefkatli ve mihribanca davranmanın neticesinde anlam kazanacağını, bütün insanlığa bir gözle bakmanın ırk, din, renk, milliyet mefhumlarının öne çıkarılmaması gerektiğine inanan bu arif, böyle düşünmeyen kimselerin hakikate karşı durduklarını söyler;

    Yunus ferâizdir tutgıl gönüller evini yapgıl

    Hakk bulmayı diler isen gönüllerde kur tuzağı

    Uçmak uçmak dediğin girmeyi dilediğin

    Uçmağın sermayesi bir gönül etmek gerek

    Yetmiş iki millete kurban ol âşık isen

    Ta âşıklar safında tamam olasın sâdık

    Bir kez gönül yıktın ise şol kıldığın namaz değil

    Yetmiş iki millet dahi elin yüzün yumaz değil

    Yetmiş iki millete bir göz ile bakmayan

    Halka müderris ise hakikate âsidir

    On üçüncü yüzyılın bu hakikat aşığı, insanın dünyaya geliş gayesinin sevgi, muhabbet, barış ve hoşgörmek olduğunu, hiç bir surette kavga ve gürültünün müşkilleri çözmede bir vesile olamayacağını, tanışıp kaynaşmayla meselelerin halledilebileceğini, dünyaya geliş maksadının insanlar arasında fasıl değil vasıl sağlamak olduğunu, fena ender fena olan dünyanın, bu kara kâsenin, süslenip delikanlılara genç görünmeye çalışan dul, ihtiyar kadının hiç kimseye vefa etmediğini ifade ederken, kısa ömürde en kazançlı ve bereketli ticaretin gönül ele geçirmek olacağını söyler;

    Ben geldim sevgi için gönüller dost avı için

    Ben gelmedim davâ için gönüller yapmaya geldim

    Gelin biz tanışalım işi kolay kılalım

    Sevelim sevilelim dünyada kimse kalmaz

    Aşık olamayan adem benzer yemişsiz ağaca
    Türlü türlü cefanın Adını aşk koymuşlar
    Aşk aşıkı şir eder
    Aslanı zencir eder
    Katı taşı mum eder

    Dervişlik baştadır tacda değildir
    Kızdırmak addadır saçta değildir
    İlim kendini bilmektir
    Dağlar nice yüksek ise yol anın üstünden geçer
    Dünyada dertsiz baş olmaz
    Derd’olanın ahı dinmez
    Cümleler doğrudur sen doğru isen
    Doğruluk bulunmaz sen eğri isen
    Bu dünyaya gelen gider
    Yürü fani dünya sana gelende gülmüş var mıdır

    Eğer bir müminin kalbin kırarsan
    Hak’ka eylediğin secde değildir
    Aklı olan korkmak gerek
    Nefs elinden hırs elinden
    Nefstir seni yolda koyan
    Yolda kalır nefse uyan
    Sabır saadeti ebedi kalır
    Sabır kimde ise o nasib alır
    Eğer hor eğer hürmet
    Kişiye sözden gelir
    Zehr ile pişen aşı
    Yemeğe kim gelir
    Beni bende demen bende değilem
    Bir ben vardır bende benden içeri
    Sevelim sevilelim bu dünya kimseye kalmaz


    alıntı







  3. 3
    Ziyaretçi
    çok güzel bir açıklama da bulundunuz ellerinize sağlık







  4. 4
    Ziyaretçi
    Hocam çok tesekkur ederim performans ödevini kurtardiniz Allah Razı olsun diyorum

  5. 5
    Ziyaretçi
    güzel ve daha güzel de olabilir .ama yeterli olmuş.

+ Yorum Gönder
yunus emre allah ile ilgili sözleri,  yunus emrenin insan sevgisi ile ilgili sözleri,  yunus emrenin insan değeri ile ilgili sözleri,  yunus emrenin şiirlerindeki insan sevgisi,  yunus emrenin insan sevgisi ile ilgili şiirleri
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 5 kişi