E vitamininin görevi nelerdir

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden E vitamininin görevi nelerdir ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1

  2. 2
    Forumacil
    Özel Üye





    Cevap: e vitamininin görevi nelerdir



    e vitamininin görevi nelerdir hakkında bilgi



    Sağlığımızın dostu E vitamini
    Vitaminlerin sağlığımız açısından taşıdığı önem büyük. Ancak, birçok besinde kolayca bulunan E vitamini, başta göz sağlığımız olmak üzere vücudun hayati fonksiyonları açısından büyük önem taşıyor.

    Fakat her vitaminde olduğu gibi, E vitamininin de doğru ve bilinçli olarak alınması gerekiyor.

    Vücudumuz için hayati önem taşıyan E vitamini yağda eriyen vitamin türlerindendir. Bileşiminde önemli miktarda alfa, beta, gama ve delta tokoferolleri bulunuyor. Doğal ortamlarda havuç, bitkisel yağlar ve buğday tanesinde yoğun olarak yer alır. Dirençli bir vitamin olarak tanınan E vitamini, ısıya ve yoğun pişirmeye karşı dayanıklı bir yapı sergiler. E vitamini dışında diğer çoğu tokoferoller gıdaların ısıtılma, pişirme, dondurulma, işlenme esnasında tahrip olurlar. Tahılların öğütülmesi, unun renginin beyazlatılması, yağda kızartma ve fırında sıcağa maruz kalma sonucunda E Vitaminin çoğu yok olur. E Vitamini bağırsaklardan önce lenf sistemine sonra ela kan yoluyla karaciğere gelir. Kullanılmayan miktarın fazlası genellikle dışkı ile atılır. Depo edilebilen kısmın çoğu yağ doku ve karaciğerdedir. Daha az miktarda da kalp, adale dokusu, testis, rahim, böbrek üstü bezi, beyin ve kanda depo edilir. Ayrıca deriden ele emi-lebilme özelliği vardır.


    E vitaminin yaraları

    Göz sağlığı için hayati önem taşır. Retina gelişimi için önemli bir oynar. Katarak yapıcı etkilere karşı önemli bir koruyucu biridir. Vücuda alınan ağır metaller, zehirli bileşikler, radyasyon ve bazı ilaçların yarattığı toksinlere karşı koruma sağlar. Virüslerden kaynaklanan hastalıklara karşı vücudun direncini yükseltir. Timus bezi ve alyuvarları korur. Bağışıklık sistemi için önemli vitaminlerden biridir.

    Yapılan araştırmalar E vitamininin yaşlanmaya bağlı hafıza kayıplarının önlenmesinde olumlu etkisi olduğunu kanıtlamıştır. Ayrıca yaşlanmaya karşı koruyucu etkisi de bulunur. Toksin maddelerin vücutta yarattığı tahribatı da azalttığı ortaya çıkmıştır.
    Kırmızı kan hücrelerinin sağlıklı gelişimi ve çoğalması için gereklidir. Kalbe yararlı olan HDL kolesterol oranını yükseltip, zararlı olan LDL kolesterolünü azaltır. Kandaki kolesterol oranını dengeye sokar. Kaslar ve cilt sağlığı için de önemli bir vitamindir.
    Hava kirliliğinden dolayı akciğerde ve ağızda oluşan olumsuz etkiyi azaltır.
    Kalp krizine, kansere, Alzheimer’e, katarakta karşı koruyuculuğu olduğu üzerinde ciddi veriler toplansa da, henüz bu konudaki yararlan kanıtlanmamıştır.
    Çok fazla alkol tüketenler, doğum kontrol hapı kullananlar, yeterli miktarda oksijen alamayanlar, E vitamini açısından riskli gruba girerler. Her vitamin gibi E vitaminin de uygun miktarda alınması gerekir. Çok fazla alındığı takdirde, uyuşturucu kullanılmış gibi kişinin hareketlerinde değişikliklere yol açabilir.




    Günlük ihtiyaç

    •1-3 yaş: 6 milligram
    •4-11 yaş: 7 milligram
    •12-51+ yaş arası kadınlar: 8 milligram
    •12-51+ yaş arası erkekler: 10 milligram
    Vücuttaki Fonksiyonları
    En iyi Antioksidandır.Hücre zarı ve taşıyıcı moleküllerin lipid kısmını stabilize ederek hücreyi serbest radikaller, ağır metaller, zehirli bileşikler, ilaç ve radyasyonun zararlı etkilerinden korur.
    İmmun sistemin aktivitesi için gereklidir.Timus bezini ve alyuvarları korur.Virütik hastalıklara karşı bağışıklık sistemini geliştirir.
    Göz sağlığı için hayati önem taşır.Retina gelişimi için gereklidir.Serbest radikallerin katarakt yapıcı etkilerini önler.
    Yaşlanmaya karşı koruyucudur.Serbest radikallerin dokular, deri ve kan damarlarında oluşturduğu dejenaratif etkiyi önler.Yaşlanmayla ortaya çıkan hafıza kayıplarını da önleyici etkisi vardır.

    Eksiklik Belirtileri
    Çocuklarda; hemolitik anemi ve göz bozuklukları
    Yetişkinlerde; dengesiz yürüme, konsantrasyon bozukluğu, düşük tiroid hormonu seviyesi, sinir harabiyeti, uyuşukluk, anemi, bağışıklık sisteminde zayıflama.
    E vitamini eksikliğinde kalp hastalıkları ve kanser riski artmıştır.

    En iyi E vitamini kaynakları; buğday, tohumlu besinler, zeytin yağı, soya fasülyesi yağı, arı sütü, balık, ceviz gibi kuruyemişler, marul, tere, kereviz, maydanoz, ıspanak, lahana, mısır yağı, mısır ve yulaftır.

    E vitaminin faydalarını madde bazında genel olarak özetlersek;
    •Bağışıklık sistemini güçlendirir.
    •Son yıllarda oldukça sık rastlanılan Alzheimer hastalığının
    ilerlemesini yavaşlatır.
    •Hücrelerin yenilenmesini ve daha uzun yaşamasını sağlar.
    •Antiokısidan etkisi vardır.
    •Kalp-damar hastalıklarına karşı koruyucu etkisi vardır.
    •Kanser oluşum riskini azaltır.
    •Katarakt oluşumuna karşı koruyucu etkisi vardır.
    •Hamilelik döneminde oldukça önemlidir, bebeğin zeka gelişimini etkiler.
    •Yaşlanmayı geciktirir.
    •Vücutta gereksinim olan diğer vitaminler ve mineraller
    ile birlikte çalışarak etkinliğini arttırır.
    E Vitamini kaybını nasıl önleriz?
    E vitamini yağda eriyen bir vitamin olduğu için suda eriyen vitaminlere kıyasla ısı, ışık gibi dış etkenlere daha dayanıklıdır. Ancak gıdaların ısıtılma, pişirme, dondurulma, işlenme esnasında tahrip olurlar. Bu nedenle yağın kızartılması durumunda E vitamini kaybı çoktur. Önerim iyi bir E vitamini kaynağı olan zeytinyağı kullanmaktadır. Ayrıca mümkün olduğunca yemeği pişirirken yağı soğan ile çok yakmadan pişirmenizdir. Yine mümkün olduğunca sebzeleri kızartmadan, suda ya da buharda haşlayarak üzerine daha sonra zeytinyağı eklemenizi tavsiye ederim.

    Günlük E vitamini tüketmek için neler yapmak gerekir?
    •Yemeklerinizde sadece zeytinyağı kullanınız.
    •Günde 3-4 adet ceviz veya fındık gibi kuruyemiş yiyiniz.
    •Diyette olsanız bile salatanıza az da olsa mutlaka zeytinyağı ekleyiniz.
    •Haftada en az 2 öğün balık yiyiniz.
    •Bol bol yeşillik yiyiniz. Salatanızda tavuk, peynir gibi tercihlerinizde ton balığını da unutmayınız.
    •Beslenme şeklinizin posa yönünden zengin olmasına dikkat ediniz.
    •Haftada en az 2-3 porsiyon kurubaklagil yemeği yiyiniz.
    •Bol bol sebze ve meyve yiyiniz. Günde en az 4-5 porsiyon meyve, 5-6 porsiyon da zeytinyağlı sebze yiyiniz.







+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 4 kişi