Çalışanların Performansını Belirleyen Faktörler Nelerdir

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden Çalışanların Performansını Belirleyen Faktörler Nelerdir ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Ziyaretçi


  2. 2
    Asel
    Özel Üye





    Cevap:
    Çalışanların Performansını Belirleyen Faktörler Nelerdir

    Çalışan motivasyonunu etkileyen yüzlerce faktör vardır, bu faktörler kişiden kişiye, kültürden kültüre ve toplumdan topluma değişiklik gösterebilmektedir. Örneğin gelişmiş toplumlarda motivasyon sağlayıcı unsur olan 'ücret' faktörü en son basamaklarda yer almasına rağmen ülkemizde en önemli unsur olarak kabul görmektedir.
    Çalışma Motivasyonunu sağlayan belli başlı faktörler: ücret, işin özelliği, çalışma koşulları, kariyer imkânı, hiyerarşik yapı, iş güvencesi, örgüt kültürü gibi faktörlerdir.
    Ücret: Ücret, "bedeni veya zihni emeğe karşılık ödenen bedel olarak tanımlanır.
    Çalışma yaşamına ilk defa olarak gireceklerin veya işini değiştireceklerin aradıkları en önemli koşullardan birisi de iyi bir ücret olmaktadır. Eğer iş gören kendisinin hak ettiği ücreti aldığına inanıyorsa motivasyonu yüksek
    olacaktır, aksi halde ise bu durum motivasyonunu ve çalışma tatminini olumsuz yönde etkileyecektir.
    Motivasyon açısından ücret, insanların bir şeyi yapmalarının nedeninin bir gereksinim karşılamak olduğunu söyleyebiliriz. Ancak sadece ücret kişinin işinden memnun olmasını sağlamaz.
    Ücret yönetiminin amaçlarından en önemlisi de çalışanların yaşam koşullarını yükseltilmesidir.
    İşin Özelliği: işin sıkıcı ve monoton olmaması çalışanı motive eden önemli faktörlerdir. İşletmeler çalışanlarının sıkılmaması ve monotonlaşmaması için rotasyon yapmaktadırlar bu sayede çalışanlar üretimin değişik safhalarında
    çalışarak yaptığı işten sıkılmamakta bu da motivasyonu ve tatmin düzeyini artırmaktadır.
    Bireyin tekrara dayalı işlerde çalışması, işinde sıkılmasına yol açacaktır.
    Sıkıntı hali bireyde depresyon, yalnızlık, umutsuzluk ve dalgınlık gibi psikolojik sorunlara yol açabilmektedir (Farmer ve Sundberg, 1986).
    Çalışanın işini sevmesi onun işini anlamlı bulaması ile ilgilidir, bu sayede birey işiyle bütünleşecek ve işinden zevk alacaktır.
    Ayrıca çalışanın yaptığı iş ile ilgili bilgi ve donanıma sahip olması onda yeterlilik ve yetkinlik hissi uyandıracak ve tatminini artıracaktır aksi halde yaptığı iş ile ilgili yeterli donanıma sahip olmayan çalışan ise işe yabancı olduğu için verimli olamayacak bu durumda motivasyon düşüklüğüne neden olacaktır.
    Çalışma Koşulları: :Çalışılan koşullarının iyi olması motivasyon düzeyini artıracak kötü olması da düşürecektir. Çalışma koşulları kişinin motivasyonunu etkileyen önemli bir faktördür. Kişinin çalıştığı yerin fiziksel şartları, çalışılan ortamın temiz olması, yeterli ışıklandırılması, gerekli donanımlara sahip olması çalışanın fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı olmasını sağlayacak bu durumda bireyin motivasyonunu artıracaktır.
    Çalışılan yerde iş kaza riskinin fazla olması ve gerekli önlemlerin alınmaması çalışanda sürekli olarak stres yaratacak ve motivasyonu düşürecektir, bu nedenle risk faktörlerinin ortadan kaldırılması ve tedbirlerin alınması önemidir. Ayrıca çalışma koşulları ile verimlilik arasında oldukça güçlü bir bağlantı vardır. Kariyer: Genel anlamıyla kariyer, bireyin çalışma yaşamı boyunca herhangi bir iş alanında ilerlemesi, deneyim ve beceri kazanmasıdır. Günlük yaşamda kariyer, ilerlemek, meslek, iş yaşamı, başarı, bireyin iş yaşamı boyunca üstlendiği roller ve bu roller ile ilgili deneyimler anlamlarında kullanılmaktadır (Erdoğmuş, 2003, s.11).
    Çalışan tatmininde oldukça önemli olan kariyer kişinin iş değiştirmesine neden olabilmektedir. İşletmeler hem çalışanlarının motivasyonu artırmak hem de gerekli personeli yetiştirmek için kariyer planlaması yaparlar bu sayede
    çalışanlar terfi olanaklarını görür ve terfi olabilmeleri için ne yapmaları
    gerektiği konusunda bilgi sahibi olurlar.
    Hiyerarşik Yapı: Katı hiyerarşik yapıya sahip işletmelerde çalışan ile
    yöneticiler arasında olan iletişim oldukça zayıf olup bu durum çalışan ile
    yönetici arasında mesafe oluşturmaktadır. Asıl olması gereken mesafenin ne
    çok yakın ne de çok uzak olmasıdır. Mesafenin uzak olması çalışanda
    yöneticinin kendisi ile ilgilenmediği hissini uyandırabilir, çok yakın
    mesafe ise yönetici çalışan ilişkisini zedeler.
    Çalışma Arkadaşları ile ilişkiler: İnsanlar zamanının büyük bir kesimini iş
    yerinde geçirmektedirler bu nedenle çalışma arkadaşları oldukça önemli bir
    unsurdur. Kişinin çalışma arkadaşları ile olan ilişkisi onun motivasyonu
    olumlu ya da olumsuz yönde etkileyebilmektedir. İşletmeler takım kurarken
    öncelikli olarak aralarında iyi iletişim kurabilecek kişileri bir araya
    getirmektedir çünkü aynı zihinsel, duygusal ve sosyal özelliklere sahip olan
    grupların birbirleri ile olan uyumu daha iyidir, bu durum grup ve grup
    içerisinde bulunan bireylerinde motivasyonunu artıracaktır. Aksi halde
    çalışma arkadaşı ile çatışma yaşayan kişilerin motivasyonu daha az
    olacaktır.
    İş Güvencesi: sürekli olarak işten çıkarılma düşüncesi ve çalışılan
    işletmenin sürekli işçi çıkartma politikası gütmesi çalışanın motivasyonunda
    ve tatmininde olumsuzluklara neden olacaktır. Çalışılan organizasyonda
    işgören devir oranının az olması çalışanda işletmeye karşı güven hissi
    uyandıracak ve motivasyonunu artıracaktır. İnsanların devlette çalışmayı
    tercih etmesindeki en büyük etken iş güvencesidir.
    Örgüt Kültürü: Örgütsel kültür, örgüt üyelerinin paylaştığı duygular,
    normlar, etkileşimler, etkinlikler, beklentiler, varsayımlar, inançlar,
    tutumlar ve değerlerden oluşmaktadır. Bu alanda otorite olan E. Schein'e
    göre örgütte hemen hemen yönetici tarafından etkilenmektedir. Örgütsel
    kültür çalışma yaşamında güçlü bir değer mekanizmasıdır. Örgütsel kültür,
    örgüt üyelerine farklı bir kimlik veren ve örgüte bağlanmasına yardımcı olan
    ve örgüt üyeleri tarafından paylaşılan iç değişkenleri sunmaktadır. Örgüte
    bu sembolik yaklaşım, örgütsel kültür kavramıyla örgütü bir makine veya
    canlı bir organizma olarak görmenin ötesinde yeni bir boyut kazandırmıştır.
    Örgüt kültürünün çalışanlar tarafından benimsenmesi onların örgüte olan
    bağımlılığını artıracak ve çalışanda yüksek tatmin düzeyi sağlayacaktır.
    Sonuç olarak motivasyon insanı davranışa sev eden içsel bir güçtür,
    motivasyon kavramında bir ihtiyacın giderilmesi söz konusudur.
    İhtiyaçların karşılanmaması durumunda bireyde gerilim ortaya çıkar ve bu
    gerilirim dürtüleri harekete geçirir. Bu dürtüler, kişiyi belirli amaçlar
    bulma arayışına sokar. Bu amaçlara ulaştığında kişi ihtiyacını tatmin
    edecek; gerilim azalacaktır (Robbins, 1994).
    Yukarıdaki açıklamadan yola çıkarak Çalışan bireylerin ihtiyaçlarının
    karşılanması durumunda bireyin tatmin düzeyi artacak ve birey yüksek
    motivasyon sayesinde hem kendisi hem de çalıştığı organizasyon için daha da
    faydalı ve verimli olacaktır. Aksi halde ise birey ve çalıştığı organizasyon
    arasında sürekli sorunlar yaşanması kaçınılmaz olacaktır.
    Organizasyonların hayatta kalabilmeleri ve rekabet edebilmelerini en önemli
    unsur kuşkusuz insandır bu nedenle organizasyonlar sürekli olarak çalışan
    motivasyonunu yüksek seviyede tutmaları gerekmektedir. Organizasyonların
    insan kaynakları departmanı çalışan motivasyonunu ve tatmin düzeyini sürekli
    yüksek seviyede tutmak için çalışan motivasyonunu artırıcı yönlerde
    çalışmalar yapmalı ve bunları uygulamalıdır.








+ Yorum Gönder
çalışanların performansını belirleyen faktörler nelerdir
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi