Tüketici Hakları Nelerdir Tüketici Hakkı Nasıl Aranır

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden Tüketici Hakları Nelerdir Tüketici Hakkı Nasıl Aranır ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Ziyaretçi

    Tüketici Hakları Nelerdir Tüketici Hakkı Nasıl Aranır





  2. 2
    Galus
    Özel Üye





    Cevap: TÜKETİCİ HAKLARI:

    Ülkemizin de taraf olduğu 1985 tarihli Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesine göre 9 tane temel ve evrensel tüketici hakkı mevcuttur.
    Bunlar aşğıdaki gibidir:

    1) Temel İhtiyaçların Karşılanması Hakkı: Barınma,ısınma, aydınlanma, içecek ve kullanacak su bulma,haberleşme, ulaşım tüketicilerin en temel ihtiyaçlarıdır. Her tüketici, bu temel ihtiyaçların karşılanmasını talep edebilir.

    2) Sağlık Ve Güvenlik Hakkı: Satışa sunulan her türlü mal ve hizmetin insan yaşamı ve sağlığı açısından kullanıcısına zarar vermeyecek durumda olmasıdır.

    3) Bilgi Edinme Hakkı: Tüketicinin mal ve hizmeti satın alırken doğru karar verebilmesinin sağlanması için tüketicinin gerekli bilgilere ulaşabilmesi ve zararlı, yanıltıcı reklamdan, etiketten, ambalajdan korunmasıdır.

    4) Eğitilme Hakkı: Tüketicinin hak ve çıkarlarını koruyabilmesi, tüketici bilincine sahip olması için eğitim kurumlarında eğitilmesidir.

    5) Zararların Giderilmesi Hakkı: Satın alınan mal veya hizmetten dolayı tüketicinin uğramış olduğu zararın giderilmesi, o mal veya hizmetin yeniden tüketiciye ulaştırılmasıdır.
    6) Sağlıklı Bir Çevrede Yaşama Hakkı: Sağlık koşullarına uygun bir çevrenin oluşumunda ülke ve
    Doğal kaynakların doğru kullanımı ile çevrenin korunması, temiz ve sağlıklı bir şekilde gelecek nesillere bırakılmasıdır.

    7) Ekonomik Çıkarların Korunması Hakkı: Tüketiciye kıyaslama imkanı verecek çeşitte mal ve hizmetin en uygun fiyattan sunulması, satış sonrası her türlü teknik destek ve servisin tüketiciye ulaştırılmasıdır.

    8) Seçme Hakkı: Tüketicilerin çeşitli ürün ve hizmetlere istedikleri zaman ulaşabilmeleri anlamındadır. Rekabetin tam olarak işlemediği pazarlarda devlet aksaklıların giderilmesi için yapacağı düzenlemeler ile uygun kalite ve fiyatlarda mal ve hizmetlerin tüketicilere sunulmasını sağlamalıdır.

    9) Temsil Edilme, Örgütlenme, Sesini Duyurma Hakkı: Yukarıda sayılan hakların elde kullanılabilmesi, tüketicilerin haklarını koruyabilmeleri, mağduriyetlerinin giderilmesinde bir araya gelerek güç birliği oluşturmaları ve hükümetlerin ekonomik ve siyasi politikaların da dikkate alınma ve kamu kurumlarında temsil edilebilmesidir.

    KUSURLU MAL ALANLARIN HAKLARI NELERDİR?

    Alışverişlerinizde:
    •Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz.
    •Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır.
    •Ambalajında , kılavuzunda yada reklamlarında belirtilen veya satıcının vaat ettiği özelliklere sahip olmalıdır.
    •Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız,satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır.

    Bir malı aldıktan sonra ayıplı olduğunu fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz.
    •Ayıplı malın değiştirilmesini,
    •Ödediğiniz bedelin iadesini,
    •Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini,
    •Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz.

    • ◦Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır.
    ◦Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı, satıcı veya üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır.
    ◦Bir şikâyetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin.
    ◦Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya, hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile yeterli olabilecektir.
    ◦Haklı olduğunuza inanıyorsanız, hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun.
    ◦Zira böyle bir durumda hakkınızı aramazsanız sadece sizin zarara uğramanız değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olmak anlamına gelir.




    Bu hakları kullanmada süre var mıdır?
    Tüketici, malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir. Eğer ayıp gizli ise ve birkaç ay sonra ortaya çıkmışsa, en geç 2 yıl içinde aynı hakları kullanabilir.

    Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir?
    Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir.

    Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır?
    Bu isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”ne gidebilir. Bu heyetler, her valilik ve kaymakamlık bünyesinde kuruludur. Yalnızca bir dilekçe ve aldığı malın faturası ya da fişi ile başvurabilir. Hiçbir masraf alınmaz. Bu heyetin verdiği karar bağlayıcı değildir. Tüketici verilen karardan memnun olmazsa mahkemeye başvurabilir.

    Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var?
    Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmelidir. Malın peşin satış fiyatı, toplam borç miktarı, ödeme tarihleri gibi bilgilerin verilmesi gerekir. Tüketici borçlarının tamamını ya da bir kısmını vadesinden önce ödeyebilir. Önce ödeme halinde, eklenen faiz miktarında indirim yapılması zorunludur.

    Kapıdan satışlarda tüketicilerin hakları nelerdir?
    Kapıdan satış yapılması halinde, satıcının tüketiciye “cayma bildirim belgesi” vermesi gerekir. Bu belge, tüketicinin 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin malı geri verebileceğine ve ödediği parayı geri alabileceğine ilişkin bir taahhüttür. Tüketici kararını değiştirirse 7 gün içinde malı vererek ödediği parayı geri alabilir.

    Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir?
    Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır. Garanti belgesi, malda çıkan herhangi bir arızanın, servisine ya da satıcısına bildirilmesi durumunda hiçbir ücret ödemeden arızanın tamirini, bu mümkün değilse malın değiştirilmesini sağlar. Garanti süresi 1 yıldan az olamaz, ancak daha uzun bir süre olabilir. Malda ayıp çıkması halinde tüketici, isterse ayıplı mallara ilişkin haklarını, dilerse garanti belgesinden doğan haklarını kullanabilir.

    Tüketici örgütlenmesi nedir?
    Tüketicileri bilgilendirmek, haklarını öğretmek ve değişik düzenlemeler yapılırken tüketicileri temsil etmek amacıyla birçok tüketici dernekleri kurulmuştur. Bu dernekler değişik mercilerde tüketicileri temsil ederler. Tüketiciler herhangi bir derneğe üye olabilir ve onların desteğinden yararlanabilirler.







  3. 3
    Ziyaretçi
    Bu bilgileri bizlere ulaştırarak bizleri bilgilendriyorsunuz







  4. 4
    Ziyaretçi
    Selam birşey öğrenmek istiyorum KIzım okula başladığın da mağazadan ürün aldım iki tane eşarp birini kullandık diğerini kullanamadım hiç kullanılmamış şekilde mağazaya gönderdim ve değiştirme yapamıyoruz dedi elinde o eşarbı ne yapacağını söyledi bende geri iade edin dedim ne yapmam gerekiyor sonucunda 25lira çok para değil ama saygısızca ve haklarımı çiğnemesi sinir bozucu
    Lütfen bana Nasıl bir yol çizeceğim yazarmısınız elinde fatura var beni beklettiler yok okulun müdürüyle sahibi konuşacakmış diye

  5. 5
    Ziyaretçi
    Konlas as den 4 adet lastik aldım lastiklerin birinin yeni olan izleri parça parça dokuluyor garanti kapsamında olan lastiği fabrikaya inceleme için aldılar sonuç lastiğin kullanici hatası olduğunu söylediler demektir 3 lastik ayrı yoldan o lastik ayrı yoldan gitmiş yani bu kadar saçmalık olur bu lastiği başka nerde inceletirim

  6. 6
    Hakan
    Administratör
    Konlas as den 4 adet lastik aldım lastiklerin birinin yeni olan izleri parça parça dokuluyor garanti kapsamında olan lastiği fabrikaya inceleme için aldılar sonuç lastiğin kullanici hatası olduğunu söylediler demektir 3 lastik ayrı yoldan o lastik ayrı yoldan gitmiş yani bu kadar saçmalık olur bu lastiği başka nerde inceletirim
    Elinizdeki raporla tüketici hakları heyeti başvuru yapmanız gerekmektedir.

  7. 7
    Ziyaretçi
    Ben dört ay önce bir daire aldım emlakcı benden yirmibeşbinlira fazla para aldı nunu farkeder etmez savcılìğa suç duyurusunda bulundum ama hibir cevap alamadìm neyapacağımì bilemiyorum ben 70 yaşında bir bayanım kalan paramı isteyince beni tehdit ediyo mahkemeye ver diyorlar benim mahkeme masraflarını karşılayacak imkanìm yok ne yapmam lazım lütfen bana bir yol gòsterin

+ Yorum Gönder
tüketici hakları nasıl aranır
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi